Nauti saunasta huoletta

Sauna ei vain rentouta, vaan se on hyväksi myös sydämen terveydelle – mitä enemmän saunot, sitä parempi, sanovat tutkijat.

torstai 10. syyskuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Sauna on kaikille suomalaisille tuttu ja jokainen osaa mielestään saunoa oikein. Jos kuitenkin haluat varmistaa, että saunot parhaalla mahdollisella tavalla, toimi näin:

  • Lämpötila: Hyvä lämpötila on noin 80-90 astetta silloin, kun ilmankosteus on melko alhainen.
  • Kesto: Noin 10 minuuttia kerrallaan.
  • Muuta: Vastan/vihdan käyttö virkistää verenkiertoa.
  • Tauot: Uiminen löylytauoilla on etenkin kesäisin parasta mökkiohjelmaa. Siitä on myös hyötyä, kunhan lämpötilan vaihdokset eivät ole liian rajuja. Viileään veteen kastautuminen saa aivot erittämään endorfiineja, jotka saavat olon tuntumaan mahtavalta.
  • Toistot: Ja sitten vain uudelleen saunaan. Kylmän ja kuuman vaihtelu pistää vauhtia verenkiertoon. Usein saunominen on terveellistä myös sydämelle.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee