Nainen mittaa vyötärönympärystä mittanauhalla.

Unohda painoindeksi ja ota mittanauha avuksi, jos haluat tietää, onko sinulla suurentunut riski sairastua elämäntapasairauksiin.

© iStock

Painoindeksi ei kerro terveydestä

Unohda painoindeksi ja ylipaino, kun haluat tietää, onko elimistösi terve vai ei. Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan laskelmat voivat johtaa pahasti harhaan.

tiistai 16. helmikuuta 2016 teksti KUNTOPLUS

Ihminen voi olla terve, vaikka painoindeksi olisi korkeakin!

Korkea painoindeksi on vuosikausien ajan yhdistetty suurentuneeseen riskiin sairastua elämäntapasairauksiin. Nyt Kalifornian yliopiston tutkijat ovat selvittäneet, että pituuteen ja painoon perustuva painoindeksi on liian yksinkertainen menetelmä terveyden määrittämiseen.

Tutkimukseen osallistui yli 40 000 ihmistä, joilla oli mm. korkea verenpaine, kolesteroli ja verensokeri. Puolet heistä oli painoindeksin mukaan ylipainoisia, ja siten heillä oli kohonnut riski sairastua esimerkiksi diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin, mutta tutkimusten mukaan he olivat kuitenkin täysin terveitä.

Tutkimuksessa selvisi myös, että 30 prosentilla painoindeksin mukaan normaalipainoisista oli kohonnut riski sairastua elämäntapasairauksiin.

Ravitsemusasiantuntija Martin Kreutzer on samaa mieltä siitä, ettei painoindeksi kerro kaikkea ihmisen terveydestä. Sen sijaan kannattaa käyttää mittanauhaa.

- Painoindeksiä parempi mittari oman terveyden seuraamiseen on vyötärönympärys. Jos vyötärönympärys on naisilla yli 88 cm ja miehillä yli 102 cm, se on merkki vatsan alueelle kertyneestä rasvasta, joka lisää tiettyjen sairauksien riskiä, Martin Kreutzer sanoo.

Mitä painoindeksilukema kertoo?

Jotta elämäntapasairauksien riski pysyisi pienenä, tulisi vyötärönympäryksen olla naisilla alle 80 cm ja miehillä alle 94 cm.

Vyötärönympärys mitataan alimman kylkiluun ja lantioluun yläreunan puolivälistä eli pari senttiä navan yläpuolelta. (Ei housujen vyötärölinjan kohdalta, eikä välttämättä vartalon kapeimmalta kohdalta.) Älä vedä vatsaa sisään. Hengitä kerran sisään ja ulos ja mittaa uloshengityksen lopuksi.

Yhdysvaltalaistutkimus kesti yli 7 vuotta, ja siitä on kerrottu laajemmin International Journal of Obesity -lehdessä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee