Painoindeksi ei kerro terveydestä

Unohda painoindeksi ja ylipaino, kun haluat tietää, onko elimistösi terve vai ei. Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan laskelmat voivat johtaa pahasti harhaan.

Ihminen voi olla terve, vaikka painoindeksi olisi korkeakin!

Korkea painoindeksi on vuosikausien ajan yhdistetty suurentuneeseen riskiin sairastua elämäntapasairauksiin. Nyt Kalifornian yliopiston tutkijat ovat selvittäneet, että pituuteen ja painoon perustuva painoindeksi on liian yksinkertainen menetelmä terveyden määrittämiseen.

Tutkimukseen osallistui yli 40 000 ihmistä, joilla oli mm. korkea verenpaine, kolesteroli ja verensokeri. Puolet heistä oli painoindeksin mukaan ylipainoisia, ja siten heillä oli kohonnut riski sairastua esimerkiksi diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin, mutta tutkimusten mukaan he olivat kuitenkin täysin terveitä.

Tutkimuksessa selvisi myös, että 30 prosentilla painoindeksin mukaan normaalipainoisista oli kohonnut riski sairastua elämäntapasairauksiin.

Ravitsemusasiantuntija Martin Kreutzer on samaa mieltä siitä, ettei painoindeksi kerro kaikkea ihmisen terveydestä. Sen sijaan kannattaa käyttää mittanauhaa.

  • Painoindeksiä parempi mittari oman terveyden seuraamiseen on vyötärönympärys. Jos vyötärönympärys on naisilla yli 88 cm ja miehillä yli 102 cm, se on merkki vatsan alueelle kertyneestä rasvasta, joka lisää tiettyjen sairauksien riskiä, Martin Kreutzer sanoo.

Mitä painoindeksilukema kertoo?

Jotta elämäntapasairauksien riski pysyisi pienenä, tulisi vyötärönympäryksen olla naisilla alle 80 cm ja miehillä alle 94 cm.

Vyötärönympärys mitataan alimman kylkiluun ja lantioluun yläreunan puolivälistä eli pari senttiä navan yläpuolelta. (Ei housujen vyötärölinjan kohdalta, eikä välttämättä vartalon kapeimmalta kohdalta.) Älä vedä vatsaa sisään. Hengitä kerran sisään ja ulos ja mittaa uloshengityksen lopuksi.

Yhdysvaltalaistutkimus kesti yli 7 vuotta, ja siitä on kerrottu laajemmin International Journal of Obesity -lehdessä.

Tämän hetken suosituimmat
Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Ennaltaehkäisy

NÄIN helpotat vatsan turvotusta

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Terveelliset välipalat

Iskeekö ruuanhimo illalla?

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Lisää aiheesta: Ennaltaehkäisy
Ennaltaehkäisy

Mistä vatsakipu johtuu?

Ennaltaehkäisy

Perinnölliset sairaudet: 5 harkittavaa ennen testiä

Ennaltaehkäisy

Näin hoidat hampaitasi hyvin koko elämäsi

Ennaltaehkäisy

51-vuotiaalla Birgitalla on MS-tauti: Kaikella tekemisellä on hintansa

Ennaltaehkäisy

MS-tauti – 7 tyypillistä ensioiretta

Ennaltaehkäisy

Paras tapa jolla saa kynsisienen pois

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Ennaltaehkäisy

Vaivaisenluut – lievitystä kipuun

Ennaltaehkäisy

Vastustuskyky vahvaksi – 5 hyvää neuvoa

Ennaltaehkäisy

Vastustuskyky – mikä se on ja miten se toimii?

Ennaltaehkäisy

Miksi päänahka kutiaa?

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun