Masennusta vastaan meditaatiolla ja liikunnalla

Mielen ja kehon harjoitteita yhdistämällä voitiin vähentää masennuksen oireita jopa 40 prosentilla kahdessa kuukaudessa.

Nuoria meditoimassa

Meditaatio auttaa yksinkin hallitsemaan negatiivisia ajatuksia, mutta toimii vielä tehokkaammin liikuntaan yhdistettynä.

© iStock

Tutkimuksen mukaan uusi menetelmä voi auttaa parantamaan elämänlaatua masennuksesta kärsivillä sekä murehtimiseen taipuvaisilla ja vähentää masennuksen oireita jopa 40 prosentilla kahdessa kuukaudessa. Kaksi tuntia viikossa riittää.

Yhdysvaltalaisen Rutgersin yliopiston tutkimuksessa todettiin, että meditaation ja kohtuukuormitteisen aerobisen liikunnan yhdistelmä samalla harjoituskerralla auttoi vähentämään murehtimista ja masennuksen oireita.

Sekä meditoinnin että liikunnan hyötyjä masennuksen hoidossa on tutkittu jo aiemminkin, mutta tämä on ensimmäinen tutkimus, jossa tutkitaan niiden vaikutuksia toisiinsa yhdistettynä.

Tutkimukseen osallistui 22 masentuneeksi diagnosoitua opiskelijaa sekä 30 verrokkia. Molemmissa ryhmissä raportoitiin myönteisiä tuloksia kahden kuukauden tutkimusjakson jälkeen. Liikunnalla voi siis olla yleisesti negatiivisia ajatuksia ja murehtimista hälventävä vaikutus muillakin kuin masennuksesta kärsivillä.

LUE MYÖS: Meditaatio vasta-alkajille – näin pääset alkuun

Uusia taitoja

Tunnin mittaiset harjoitteet alkoivat 30 minuutin meditaatiolla, jossa osallistujia opastettiin keskittymään hengitykseen ja tarvittaessa myös laskemaan hengityksiä. Mikäli ajatukset lähtivät vaeltelemaan, osallistujien piti vain huomioida tämä ja palauttaa huomio takaisin hengitykseen. Tämä harjoitus auttaa vähitellen tunnistamaan ja havainnoimaan mieleen tulevia ajatuksia ja hyväksymään huomion muutokset hetkestä toiseen.

Tutkijat totesivat, että masennuksesta kärsivillä huomion keskittämisen harjoittaminen ja liikunta auttoivat myös kehittämään uusia kognitiivisia taitoja, joista on apua tiedon sekä menneisyydestä kumpuavien negatiivisten ajatusten käsittelyssä.

LUE MYÖS: Mitä on kaamosmasennus ja miten kirkasvalolamppu voi auttaa sen voittamisessa?

Lue tutkimuksesta lisää täältä: [http://www.nature.com/tp/journal/v6/n2/full/tp2015225a.html](http://www.nature.com/tp/journal/v6/n2/full/tp2015225a.html)

Tämän hetken suosituimmat
Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Ennaltaehkäisy

NÄIN helpotat vatsan turvotusta

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Terveelliset välipalat

Iskeekö ruuanhimo illalla?

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Lisää aiheesta: Ennaltaehkäisy
Ennaltaehkäisy

Mistä vatsakipu johtuu?

Ennaltaehkäisy

Perinnölliset sairaudet: 5 harkittavaa ennen testiä

Ennaltaehkäisy

Näin hoidat hampaitasi hyvin koko elämäsi

Ennaltaehkäisy

51-vuotiaalla Birgitalla on MS-tauti: Kaikella tekemisellä on hintansa

Ennaltaehkäisy

MS-tauti – 7 tyypillistä ensioiretta

Ennaltaehkäisy

Paras tapa jolla saa kynsisienen pois

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Ennaltaehkäisy

Vaivaisenluut – lievitystä kipuun

Ennaltaehkäisy

Vastustuskyky vahvaksi – 5 hyvää neuvoa

Ennaltaehkäisy

Vastustuskyky – mikä se on ja miten se toimii?

Ennaltaehkäisy

Miksi päänahka kutiaa?

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun