Masennusta vastaan meditaatiolla ja liikunnalla

Mielen ja kehon harjoitteita yhdistämällä voitiin vähentää masennuksen oireita jopa 40 prosentilla kahdessa kuukaudessa.

Nuoria meditoimassa

Meditaatio auttaa yksinkin hallitsemaan negatiivisia ajatuksia, mutta toimii vielä tehokkaammin liikuntaan yhdistettynä.

© iStock

Tutkimuksen mukaan uusi menetelmä voi auttaa parantamaan elämänlaatua masennuksesta kärsivillä sekä murehtimiseen taipuvaisilla ja vähentää masennuksen oireita jopa 40 prosentilla kahdessa kuukaudessa. Kaksi tuntia viikossa riittää.

Yhdysvaltalaisen Rutgersin yliopiston tutkimuksessa todettiin, että meditaation ja kohtuukuormitteisen aerobisen liikunnan yhdistelmä samalla harjoituskerralla auttoi vähentämään murehtimista ja masennuksen oireita.

Sekä meditoinnin että liikunnan hyötyjä masennuksen hoidossa on tutkittu jo aiemminkin, mutta tämä on ensimmäinen tutkimus, jossa tutkitaan niiden vaikutuksia toisiinsa yhdistettynä.

Tutkimukseen osallistui 22 masentuneeksi diagnosoitua opiskelijaa sekä 30 verrokkia. Molemmissa ryhmissä raportoitiin myönteisiä tuloksia kahden kuukauden tutkimusjakson jälkeen. Liikunnalla voi siis olla yleisesti negatiivisia ajatuksia ja murehtimista hälventävä vaikutus muillakin kuin masennuksesta kärsivillä.

LUE MYÖS: Meditaatio vasta-alkajille – näin pääset alkuun

Uusia taitoja

Tunnin mittaiset harjoitteet alkoivat 30 minuutin meditaatiolla, jossa osallistujia opastettiin keskittymään hengitykseen ja tarvittaessa myös laskemaan hengityksiä. Mikäli ajatukset lähtivät vaeltelemaan, osallistujien piti vain huomioida tämä ja palauttaa huomio takaisin hengitykseen. Tämä harjoitus auttaa vähitellen tunnistamaan ja havainnoimaan mieleen tulevia ajatuksia ja hyväksymään huomion muutokset hetkestä toiseen.

Tutkijat totesivat, että masennuksesta kärsivillä huomion keskittämisen harjoittaminen ja liikunta auttoivat myös kehittämään uusia kognitiivisia taitoja, joista on apua tiedon sekä menneisyydestä kumpuavien negatiivisten ajatusten käsittelyssä.

LUE MYÖS: Mitä on kaamosmasennus ja miten kirkasvalolamppu voi auttaa sen voittamisessa?

Lue tutkimuksesta lisää täältä: [http://www.nature.com/tp/journal/v6/n2/full/tp2015225a.html](http://www.nature.com/tp/journal/v6/n2/full/tp2015225a.html)

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background