Nainen potkaisee donitsia
Haluatko vähentää sokerinsaantia?

Makeasta luopuminen voi ottaa koville. Mutta se on sen arvoista!

© istock

6 asiaa, jotka vaikeuttavat sokerin käytön vähentämistä

Haluaisitko lopettaa sokerin käytön tai ainakin vähentää sitä radikaalisti? Hyvä päätös! Kannattaa kuitenkin valmistautua muutamiin vaikeuksiin matkan varrella.

maanantai 4. toukokuuta 2020 teksti A. Langballe

Jos makeasta luopuminen olisi helppoa, moni meistä olisi tehnyt sen jo kauan sitten. Sokerinsaannin vähentäminen kannattaa pitkällä aikavälillä, mutta lyhyellä tähtäimellä se on joskus tuskallista ja vaikeaa. Sokeririippuvuutta ei todellisuudessa ole olemassakaan, mutta monelle meistä makean syönti on niin syvään piintynyt tapa, että siitä luopuminen voi tuntua samalta kuin vieroitushoito. Alta näet, mitä kaikkea on odotettavissa, ennen kuin makeanhimo hellittää. 

Päänsärky

Varsinkin ensi alkuun sokerin saannin väheneminen voi aiheuttaa päänsärkyä, joka muistuttaa elimistöä, että yleensä se saa sokeria säännöllisesti. Valitettavasti päänsärylle ei ole kovin paljon tehtävissä – pitää vain antaa elimistölle aikaa tottua uuteen ruokavalioon.

Keskittymisvaikeudet

Vaikka käsi ei enää kävisikään karkkipussilla, makean mieliteko voi silti hallita ajatuksia. Sokerisista herkuista haaveilu – sekä elimistön fyysinen reaktio sokerinpuutteeseen – voi aiheuttaa keskittymisvaikeuksia. Tällekään vaivalle ei ole juuri mitään tehtävissä. Voit vain olla kärsivällinen ja yrittää muistaa, että kyseessä on lyhyt muutosvaihe, vaiva hellittää pian! 

Väsymys

Moni sokerin käyttöä vähentänyt tai sokerista kokonaan luopunut kertoo, että on nyt energisempi. Pitkällä tähtäimellä vireystilan pitäisi tosiaan parantua, mutta aluksi sokerin puute voi aiheuttaa väsymystä, kun sokeri ei olekaan enää nostamassa verensokeria hetkellisesti pilviin.

Ärtyisyys

Tiedät varmasti itse, miten vähentynyt sokerin saanti vaikuttaa omaan mielialaasi, mutta monet sanovat olevansa aluksi aiempaa ärtyisämpiä. Sokerin nauttiminen aiheuttaa yleensä aivoissa pienen palkitsemisen tunteen, ja kun äkkiä tätä palkintoa ei saakaan, se voi aiheuttaa ärtymystä. 

Alakuloisuus

Jos lääkitset makealla surullista mieltä, vanhat ongelmat voivat pulpahtaa taas pintaan, kun sokeri ei ole kuorruttamassa mieltä keinotekoisella hyvällä ololla. Tämä kannattaa ottaa huomioon ennen makeasta luopumista, jotta ehdit käsitellä mahdolliset ongelmat jollakin toisella – ja paremmalla – tavalla.

Makeanhimo

Sokerin käytön vähentäminen tai lopettaminen tuo takuuvarmasti mukanaan muutoksia myös napostelutottumuksiin. Tapojen muuttaminen on harvoin helppoa. Syömme makeaa, koska se maistuu hyvältä, ja kun se otetaan meiltä äkkiä pois, tietysti sitä tulee ikävä. Ratkaisu on korvata makeat herkut jollakin muulla – ja onneksi terveellisiä vaihtoehtoja on pilvin pimein.

Nyt tiedät, mitä on odotettavissa, jos päätät luopua makeasta. Mutta on asiassa toinenkin puoli. Lue alta, mitä hyvää on odotettavissa. 

Vakaa energiataso

Jos olet aiemmin syönyt makeaa pitkin päivää, olet totuttanut elimistösi ja verensokerin varsinaiseen vuoristorataan, jossa verensokeri sahaa ylös ja alas koko päivän. Kun vähennät sokerin saantia, verensokerin taso vakiintuu, mikä tarkoittaa sitä, että myös vireystila säilyy vakaampana etkä ole enää samalla tavalla sokerin armoilla. 

Alhaisempi paino (ehkä)

Suosimme laihduttamisessa monimutkaisia kuureja, vaikka useimmat meistä hyötyisivät eniten makean määrän rajoittamisesta. Valkoinen, puhdistettu sokeri sisältää vain tyhjiä kaloreita eli energiaa, joka ei pidä kylläisenä – ja jota on helppo ahmia liikaa. Siksi makean vähentäminen voi auttaa pudottamaan painoa. Painonpudotus riippuu tietysti myös siitä, mitä syöt sokerin sijaan ja miten suurta sokerin kulutus oli alun perin. 

Kauniimpi iho (ehkä) 

Ei ole todistettu, että sokeri aiheuttaa iho-ongelmia, mutta moni makeasta luopunut sanoo ihonsa parantuneen samalla ja moni ihotautilääkäri suosittelee myös makeasta luopumista iho-ongelmien selättämiseen. Kannattaa siis kokeilla, mikä vaikutus makean vähentämisellä on omaan ihoon.

Terveempi suu

Sokeri ruokkii bakteereja, jotka saavat aikaan hammaskiillettä tuhoavia happoja. Tuloksena on reikiä hampaisiin. Hyvästit sokerille voi siis johtaa myös hampaiden kunnon paranemiseen ja parempaan suun terveyteen. 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee