Miten makeanhimoa voi hillitä?

Ellen saa jotain makeaa joka päivä, olen kärttyisä ja pahantuulinen. Miten makeanhimosta voi päästä eroon? Lue ravitsemusasiantuntijan vastaus.

tiistai 4. toukokuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

Makeanhimoon on monta syytä. Makeasta nauttiminen ei sinänsä ole ongelma tai kiellettyä, vaan luonnollinen osa elämän iloja. Onhan jo äidinmaito makeaa. Makean aistiminen miellyttävänä on myös alun perin ohjannut ihmistä syömään terveellistä ruokaa eli hedelmiä ja marjoja. Siemenissä, pähkinöissä ja viljoissakin on makea maku.

Hallitsematon himo on kuitenkin epätasapainon merkki. Ongelma on syntynyt valkoisen sokerin luonnottomaksi lisääntyneiden käyttömäärien mukana. Tilannetta pahentaa muidenkin nopeasti verensokeria nostavien hiilihydraattien kuten valkojauho- ja perunavalmisteiden runsas käyttö. Lisäksi verensokerin epätasapainoa ja makeanhimoa aiheuttavat
epäsäännöllinen ruokailurytmi ja kunnon aterioiden puute. Myös univaje ja liikunnan vähäisyys ja näiden myötä syntyvä väsymys ajavat hakemaan hetken piristystä makean aikaansaamasta verensokeripiikistä.

Nykyään niin yleisiin suolistoongelmiin (ruuansulatuksen heikkous, imeytymisvaikeudet, bakteerikannan epätasapaino ja hiivan liikakasvu) liittyy usein ylenmääräistä makean kaipuuta. Makeansyönti voi liittyä myös jo lapsuudessa opittuun tapaan lohduttautua makealla. Tai makean syöminen on vähitellen syntynyt tapa, joka on kehittynyt riippuvuudeksi.

Edellä mainittuja syitä kannattaa pohtia, kun pyrkii makeanhimosta eroon. auttavat säännölliset ateriat, jotka pitävät yllä tasaista verensokeria. On tärkeää syödä sekä lounas että päivällinen, joissa on puolen lautasen verran kasviksia, sopiva määrä perunaa tai viljaa ja lisäksi aina hyvää rasvaa ja jotain proteiinipitoista (broileria, kalaa, lihaa, tofua, papuja), jotta kylläisyys pysyy pitkään ja makean tarve vähenee. Pieni määrä makeaa (esimerkiksi tummaa suklaata) sopii jälkiruuaksi.

Makeantarpeen vähentämiseksi on hyvä huolehtia, että joka aterialla on jotain proteiinipitoista: aamiaisella esimerkiksi kananmuna tai juustoa, välipaloilla manteleita, pähkinöitä tai rahkaa. Makeannälkää voi makeisten sijasta tyydyttää tuoreilla ja kuivatuilla hedelmillä. Jos kaikesta makeasta kieltäytyy kokonaan, se voi olla vastoin omaa luontoa ja kielletty hedelmä aiheuttaakin entistä suuremman himon. Kotiin ei silti kannata hankkia turhia houkutuksia. Keinotekoinen makea ei ratkaise ongelmaa vaan ylläpitää makeanhimoa

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee