10 tulehdusta kiihdyttävää ruokaa

Tunnista ruoka-aineet, joita on syytä välttää, jos haluat ehkäistä elimistön matala-asteista tulehdusta.

Makeiset

Tietyt ruuat kiihdyttävät tulehdusta. Niitä ehkä on vaikeaa välttää kokonaan, mutta jos valitset pääosan ruuistasi tulehdusta hillitsevistä ruoka-aineista, olet jo ottanut tärkeän askeleen kohti terveempää ja pidempää elämää.

Katso, mitkä ruuat voivat ehkäistä tulehdusta

Nämä ruuat vievät väärään suuntaan

1. Jotkut kasvirasvat

Maissi-, viinirypäleensiemen-, ohdake- ja auringonkukkaöljyjä kannattaa välttää. Käytä niiden sijaan oliivi-, avokado- ja rypsi- tai rapsiöljyä.

2. Punainen liha
Vältä varsinkin tehotuotettua lihaa ja sellaisten eläinten lihaa, joilla ei ole mahdollisuutta ulkoiluun.

3. Sokeri
Sokeri kiihdyttää matala-asteista tulehdusta, joten sitä välttääkseen on syytä unohtaa suklaa, keksit ja makeat leivonnaiset sekä sokeriset juomat.

4. Pitkälle jalostetut viljatuotteet
Valitse täysjyvätuotteita vehnäleivän, valkean riisin ja valkoisen pastan sijaan.

5. Lihajalosteet

Vältä leikkeleitä ja makkaroita.

6. Alkoholi

Myös alkoholia on syytä välttää.

7. Rasvaiset maitotuotteet

8. Perunat (varsinkin paistetut)

9. Suola

10. Makeiset

KUNTO PLUS 13/2011

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background