Täysjyvä vähentää vatsan rasvaa

Täysjyvätuotteiden hyviä ominaisuuksia löytyy edelleen uusia.

Uudessa tutkimuksessa 50 ylipainoista ja verenkierto-ongelmista kärsivää koehenkilöä jaettiin kahteen ryhmään. Ensimmäinen ryhmä söi laihdutusruokaa, joka sisälsi pitkälle jalostettuja viljatuotteita. Toisen ryhmän dieetti perustui täysjyvätuotteisiin.

Molemmat söivät päivässä 500 kaloria päivittäistä energiatarvettaan vähemmän. Muuten ruoka oli samanlaista ja sisälsi proteiinia, rasvaa ja hiilihydraatteja.

Tulosten mukaan täysjyväryhmä kulutti selvästi enemmän rasvaa vatsan seudulta kuin pidemmälle jalostettuja tuotteita syönyt ryhmä. Juuri vatsanseudun rasva on erityisen haitallista, koska vyötärönseudun rasva siirtyy erityisen helposti vereen.

LUE MYÖS: Onko kolesterolisi hallinnassa?

VIISI VAIHTOA TÄYSJYVÄÄN

LUOVU NÄISTÄ

  • Vehnäleipä
  • Valkoinen pasta
  • Tavalllinen hapanleipä
  • Valkoinen riisi
  • Maissihiutaleet

SIIRRY NÄIHIN

  • Täysjyväsämpylät
  • Täysjyväpasta
  • Täysjyväruisleipä
  • Ruskea riisi
  • Kaurahiutaleet tai mysli