Lihottaako pari lasia maitoa päivässä?

Joisin mielelläni maitoa, mutta olen kuullut, että se lihottaa. Pitääkö tämä paikkansa? Onko painonpudotuksen kannalta väliä sillä, juonko kulutusmaitoa, kevytmaitoa vai rasvatonta maitoa?

Jos katsotaan pelkkää energiasisältöä, maidossa on 100 grammaa kohti keskimäärin saman verran energiaa kuin esimerkiksi päärynässä, omenassa tai persikassa.

Maitoa juodaan kuitenkin kerralla yleensä enemmän kuin 100 g, joka vastaa noin puolta lasillista. Lasillisesta maitoa saa kerralla jo kaksi kertaa niin paljon energiaa.

2 desin kevytmaitolasillisen energiasisältö on noin 92 kcal. Kolmesta tällaisesta maitolasillisesta saa päivässä jo 276 kcal. Joka aterialla nautittu maito on siis merkittävä kalorien lähde.

Rasvatonta maitoa voi nauttia kolme suurta lasillista päivässä niin, että yhteenlaskettu energiansaanti jää 200 kilokaloriin. Tämä on noin 10 % päivittäisestä energiantarpeesta, mikä sopii painonpudottajallekin.

Ravinnon rasvaenergiaprosentin perusteella ainoastaan kulutusmaidon rasvaenergiaprosentti, 46, ylittää suosituksen, jonka mukaan ruoka-aineen sisältämästä energiasta enintään 30 % saa olla peräisin rasvasta.

Onko rasvaa kehossa jo riittämiin? Lue lisää rasvaprosentista täältä

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background