Lihottaako pari lasia maitoa päivässä?

Joisin mielelläni maitoa, mutta olen kuullut, että se lihottaa. Pitääkö tämä paikkansa? Onko painonpudotuksen kannalta väliä sillä, juonko kulutusmaitoa, kevytmaitoa vai rasvatonta maitoa?

Jos katsotaan pelkkää energiasisältöä, maidossa on 100 grammaa kohti keskimäärin saman verran energiaa kuin esimerkiksi päärynässä, omenassa tai persikassa.

Maitoa juodaan kuitenkin kerralla yleensä enemmän kuin 100 g, joka vastaa noin puolta lasillista. Lasillisesta maitoa saa kerralla jo kaksi kertaa niin paljon energiaa.

2 desin kevytmaitolasillisen energiasisältö on noin 92 kcal. Kolmesta tällaisesta maitolasillisesta saa päivässä jo 276 kcal. Joka aterialla nautittu maito on siis merkittävä kalorien lähde.

Rasvatonta maitoa voi nauttia kolme suurta lasillista päivässä niin, että yhteenlaskettu energiansaanti jää 200 kilokaloriin. Tämä on noin 10 % päivittäisestä energiantarpeesta, mikä sopii painonpudottajallekin.

Ravinnon rasvaenergiaprosentin perusteella ainoastaan kulutusmaidon rasvaenergiaprosentti, 46, ylittää suosituksen, jonka mukaan ruoka-aineen sisältämästä energiasta enintään 30 % saa olla peräisin rasvasta.

Onko rasvaa kehossa jo riittämiin? Lue lisää rasvaprosentista täältä

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background