Mikä on parasta laihdutustreeniä?

Onko energian kulutus yhtä suuri, jos pyöräilen ja juoksen yhtä kauan ja tarkalleen samalla rasituksella?

Vastaus

Kyseisiä lajeja verratessa juoksija kuluttaa enemmän kaloreita. Juokseminen kuormittaa pyöräilyä useampia lihasryhmiä, ja rasitus on suurempi. Aineenvaihdunta pysyy myös pitempään vilkkaana juoksulenkin jälkeen. Numeroina ilmaistuna tunti juoksua kuluttaa 600 kilokaloria, kun tunti yhtä rasittavaa pyöräilyä polttaa vain 500 kilokaloria.

Todellisuudessa rasitusta on vaikea pitää täsmälleen samanlaisena. Pyöräillessä tulee pidettyä luonnostaan taukoja esimerkiksi alamäissä, ja se pienentää pyöräilyn kulutusta juoksemiseen verrattuna, sillä siinä ei saa lepohetkiä. Pyöräily sopii silti erinomaisesti painonpudotukseen.

Pyörälenkkiä jaksaa jatkaa juoksemista kauemmin, joten kaloreita saa kulutettua enemmän. Nivelet säästyvät myös lukemattomilta jalan alastulon aikaansaamilta töytäisyiltä. Polkupyörää voi hyödyntää myös työmatkapyöräilyssä.

Juokseminen ja pyöräily täydentävät lisäksi oivallisesti toisiaan, sillä ne kuormittavat kehoa eri tavoilla.

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background