Mikä on parasta laihdutustreeniä?

Onko energian kulutus yhtä suuri, jos pyöräilen ja juoksen yhtä kauan ja tarkalleen samalla rasituksella?

Vastaus

Kyseisiä lajeja verratessa juoksija kuluttaa enemmän kaloreita. Juokseminen kuormittaa pyöräilyä useampia lihasryhmiä, ja rasitus on suurempi. Aineenvaihdunta pysyy myös pitempään vilkkaana juoksulenkin jälkeen. Numeroina ilmaistuna tunti juoksua kuluttaa 600 kilokaloria, kun tunti yhtä rasittavaa pyöräilyä polttaa vain 500 kilokaloria.

Todellisuudessa rasitusta on vaikea pitää täsmälleen samanlaisena. Pyöräillessä tulee pidettyä luonnostaan taukoja esimerkiksi alamäissä, ja se pienentää pyöräilyn kulutusta juoksemiseen verrattuna, sillä siinä ei saa lepohetkiä. Pyöräily sopii silti erinomaisesti painonpudotukseen.

Pyörälenkkiä jaksaa jatkaa juoksemista kauemmin, joten kaloreita saa kulutettua enemmän. Nivelet säästyvät myös lukemattomilta jalan alastulon aikaansaamilta töytäisyiltä. Polkupyörää voi hyödyntää myös työmatkapyöräilyssä.

Juokseminen ja pyöräily täydentävät lisäksi oivallisesti toisiaan, sillä ne kuormittavat kehoa eri tavoilla.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background