Varpu Tavi

Varpu Tavi on filosofian maisteri, tietokirjailija ja terveystoimittaja.

Mitkä ammatilliset ja henkilökohtaiset tekijät ovat Sinulle tärkeimpiä motivaation lähteitä?

– Minua motivoi jatkuva uuden oppiminen. Luen hyvin paljon ja laaja-alaisesti kaikkea kokonaisvaltaiseen terveyteen ja luonnonmukaiseen kauneuteen liittyvää kirjallisuutta ja seuraan uusinta tutkimustietoa. Seuraan myös julkista keskustelua, ja vaihdan ajatuksia ja kokemuksia lukijoitteni kanssa. Uuden oppimiseen liittyy myös uusien asioitten kokeilu, en halua jämähtää paikoilleni kuvitellen, että kaikki terveyteen liittyvä jo tiedetään.

– Lyhyesti: olen uudisraivaaja ja löytöretkeilijä luonteeltani, ja tämä ammatti antaa minulle mahdollisuuden toteuttaa itseäni.

Mitä erityistä haluat antaa ihmisille?

– Tarkkaan punnittua tietoa, joka perustuu niin tutkimustietoon kuin käytännölliseen jalat-maassa-järkeen. Kirjoituksissani annan käytännöllisiä neuvoja, miten arkielämässä voi edistää omaa hyvinvointia ja löytää yksilöllisen, luonnollisen kauneutensa.

Mikä on mielestäsi suurin ammatillinen saavutuksesi?

– En ole ihan varma, mikä olisi ylitse muiden. Kolme asiaa kohoaa omissa silmissäni korkeimmalle.
Loin vuonna 2004 suomen kieleen sanan "hiilihydraattitietoisuus". Tarkoitan sillä hiilihydraattien määrän ja laadun tarkkailemista omassa ruokavaliossa. Sitä, että kukin meistä syö tärkkelystä eli leipää, pastaa ja perunaa sekä sokeria oman aktiivisuustasonsa ja terveydentilansa mukaan. Nykyisin sana on vakiintunut yleiskieleen ja kielitoimistokin hyväksyy sen, ja hiilihydraattitietoinen syöminen on vakiintunut osaksi virallistakin ohjeistusta, kun sitä alunperin pidettiin vain pienen piirin valintana.

– Toinen, mitä itse pidän hyvin tärkeänä, on tabuverhon riisuminen vaihdevuosien yltä ja täydentävien elämäntapahoitojen tuominen osaksi vaihdevuosista selviytymistä. Olen seitsemän vuoden ajan kirjoittanut aiheesta ja julkaissut pari kirjaakin, ja saanut niiden myötä paljon palautetta vaihdevuosi-ikäisiltä (ja nuoremmiltakin hormonihäiriöistä kärsiviltä) naisilta.

– Ja aina kun kirjoittajan työ on tuntunut turhauttavalta ja yksinäiseltä, palautan mieleeni niitä ihania kertomuksia, joita lukijani ovat tulleet minulle kertomaan: kuinka eräs nuori nainen paransi ohjeillani atooppisen ihonsa, kuinka eräs mies sai karistettua 20 kiloa ja toteutettua elinikäisen haaveensa YK-joukosta, kuinka kirjani antoi lähtösysäyksen 70 kilon painonpudotukselle jne.

Kuinka Sinä pidät itsesi terveenä?

– Syön ja elän kuten opetan, olematta kuitenkaan tiukkapipoinen. Syön nautiskellen väreillä: paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä; nukun, uneksin ja haaveilen; patikoin vuorilla ja metsissä; meditoin ja vietän aikaa yksin, mutta pidän kiinni myös läheisistä ystävistä. Viime vuosina terveysongelmiani ovat olleet vaihdevuosina pahentuneet unihäiriöt sekä liiasta työnteosta johtunut stressi. Molemmat olen saanut kuntoon elämäntapakeinoin. Tällä hetkellä tärkein terveysprojektini on siirtyminen kirjoittamaan seisaaltani. Ihminen ei ole istuva eläin!

Tämän hetken suosituimmat
Uni

TAULUKKO: Unentarve vaihtelee iän mukaan

Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Terveellinen ruokavalio

4 mainiota syytä syödä suklaata

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Ennaltaehkäisy

Perinnölliset sairaudet: 5 harkittavaa ennen testiä

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Terveellisiä reseptejä

Täydellinen uunilohi

11-21 minuuttia
Terveellinen ruokavalio

Näin muunnat grammat desilitroiksi

Lisää aiheesta: Kuntoplus
Kuntoplus

KUNTO PLUSsan nettitreenit ilmaiseksi – vapaa pääsy kaikkiin sisältöihin

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Kuntoplus

KUNTO PLUS app – helppoa ja terveellistä treeniä ja ruokaa

Kuntoplus

Lataa KUNTO PLUS appi täältä

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan ateriaehdotusten perusta

Kuntoplus

KUNTO PLUS digitaalisena

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan aiempien kilpailujen voittajat

Kuntoplus

FAQ: Kysymyksiä ja vastauksia KUNTO PLUSsan Reittisuunnittelusta

Kuntoplus

Uudet kartat KUNTO PLUSsan Reittisuunnittelussa

Kuntoplus

Oletko valmis uuden alun uuteen päivään? Ihania reseptejä ja kannustusta niin kuin aina! 2020

Kuntoplus

Fooddiary.fi – kiitos kuluneista vuosista

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun