Pahimmat pepun veltostuttajat

Lähes kaikki naiset käyttävät pakaralihaksiaan aivan liian vähän. Seurauksena on roikkuva ja hyllyvä peppu. Kerromme, mitkä muut seikat saavat pakarat roikkumaan, miksi ja mitä asialle voi tehdä.

keskiviikko 4. toukokuuta 2011 teksti KUNTO PLUS

Suurimmat syylliset

3 numeroa KUNTO PLUS –lehteä + Kari Traa juoksutakki vain 16,90 €


1) Istumatyö

Kun pakaroita ei käytetä, ne laiskistuvat.

2) Korkeat korot

Korkeilla koroilla käveleminen siirtää kehon painopistettä eteenpäin, mikä vaikuttaa ryhtiin ja lihastasapainoon ja vähentää pakaroiden osallistumista kävelemiseen.

3) Juoksumattotreeni

Maastossa juostessa pakarat ja takareidet työskentelevät aktiivisesti siirtäessän kehoa eteenpäin. Juoksumattotreenissä laite tekee sen puolestasi, ja pakarat ja takareidet pääsevät helpommalla. Juoksumatolla tulee myös otettua aitoa juoksua lyhyempiä askeleita, mikä voi aiheuttaa kireyttä lonkankoukistajiin ja vähentää pakaroiden lihasvoimaa.

 

Pepun muoto kertoo totuuden

Sydämenmuotoinen peppu

Selkäsi alkaa suoraan pakaroista. Pakaroiden levein kohta on niiden yläosassa. Jos takamuksesi näyttää tältä, et käytä pakaralihaksiasi riittävästi, eivätkä ne toimi niin kuin pitäisi!

Päärynäpeppu

Pakarasi ovat pyöreät ja kiinteät ja leveimmillään alhaalta. Sinulla on hyvin toimivat pakarat ja käytät isoja pakaralihaksiasi (gluteus maximus) oikein.

Poimut pakaroiden alla

Jos pakarasi ovat pyöreät, mutta ne roikkuvat hieman takareisien päällä, ja pakaroiden alla on poimut, sinulla on heikot takareidet.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee