Kroolaa tuntikausia: 5 tekniikkaharjoitusta

Katsotko epäuskoisena, miten jotkut kroolaavat uimahallissa tuntikausia yhteen menoon? Sen voit sinäkin oppia. Neuvomme 5 harjoitusta, joiden avulla avaat kroolikoodin helposti.

tiistai 8. tammikuuta 2013 teksti KUNTO PLUS

1. Kurota eteen

Toimi näin: Pitele uimalautaa tai vastaavaa toisessa kädessä. Ojenna käsivarsi eteesi. Harjoittele nyt toisella kädellä hetkeä, jolloin käsi osuu veteen. Taivuta kyynärpäätä ylös, ja kurota sormet ja käsivarsi niin pitkälle eteenpäin kuin voit, ja sitten alas veteen. Kun käsivarsi ei veny enempää, vedä se takaisin työntäen samalla vettä pois tieltä.
Miksi: Mitä pidemin vedoin uit, sitä enemmän sinulla on aikaa hengittää sisään ja hyödyntää liukumista.

  • Ui 2 altaanmittaa (50 metrin altaassa); 1 vasemmalla ja 1 oikealla kädellä.

2. Työnnä keppiä taaksepäin

Toimi näin

: Siirtäessäsi kättä taaksepäin työnnät vettä pois niin, että pääset itse eteenpäin Kuvittele, että kädessäsi on pitkä keppi, jonka toinen pää on kämmentäsi vasten, kun alat vetää kättä taakse. Yritä työntää keppiä vartaloasi hipoen niin, että keppi viistää läheltä lantiota. Varo, ettei keppi osu vatsaan.
Miksi: Monilla on taipumus viedä kroolatessa käsi liian syvälle veteen vartalon alle. Se hidastaa liukumista ja uintivauhtia.

  • Ui 2 altaanmittaa (50 metrin altaassa) työntäen kuviteltua keppiä taaksepäin.


3. Kosketa kainaloasi

Toimi näin

: Aina kun nostat kättä ylös vedestä, vie se kainaloa kohti. Kosketa kainaloa peukalolla samalla, kun kyynärpää näyttää kohti kattoa.
Miksi: On tärkeää oppia nostamaan kyynärpäätä kunnolla ylöspäin, kun vedät kättä ylös vedestä, jotta käsi nousee vedestä kokonaan ja pystyt hetkeksi rentouttamaan käsivarren.

  • Ui 2 altaanmittaa (50 metrin altaassa) keskittyen kainalon koskettamiseen.


4. Sivupotku hengityksen tahtiin

Toimi näin

: Asetu vedessä oikealle kyljellesi. Ojenna oikea käsivarsi pään alla ja pitele ojennetulla kädellä uimalaudasta. Anna vasemman kätesi roikkua kylkeä vasten. Käännä katse alas veteen ja hengitä ulos samalla, kun jalka tekee potkuliikkeen. Kun olet puhaltanut lähes kaiken ilman ulos, kierrä leukaa kohti vasenta olkapäätä ja hengitä sisään. Jatka potkimista jaloilla katsoen aina potkun aikana veteen ja puhaltaen ilmaa ulos.
Miksi: Näin voit harjoitella potkuja samalla, kun keskityt hengittämiseen ja harjoittelet pään kiertoa hartiaa kohti, kun on aika vetää ilmaa sisään. Moni katsoo enemmän ylöspäin kuin taakse, kun heidän on aika hengittää sisään. Silloin on kuitenkin vaikea kiertää päätä ja saada suu pois vedestä.

  • Ui 2 altaanmittaa (50 metrin altaassa) 1 oikealla kyljellä ja 1 vasemmalla kyljellä.


5. Loiskautus reiden kohdalla

Toimi näin: Kun käsivartesi on vielä ojentuneena veden alla, niin juuri ennen kuin nostat sen vedestä, loiskauta hieman vettä kädelläsi. Sillä hetkellä käden kuuluu olla reiden vierellä. Ole tarkkana, jotta taivutat kyynärpäätäsi heti loiskautuksen jälkeen, jotta käsi nousee kyynärpää ylinnä taivutettuna vedenpinnan yläpuolelle.
Miksi: On tärkeää, että veto on mahdollisimman pitkä. Moni jättää väliin vedon viimeisen osuuden ja nostaa käden vedestä liian nopeasti. Niin tehdessään heikentää reilusti lipumisen voimaa, sillä käsivedon viimeiset sentit antavat uintiin paljon lisää tehoa.

  • Ui 2 altaanmittaa (50 metrin altaassa) ja harjoittele loiskautusta.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee