Löydä jälleen treenaamisen ilo

Kun treenistä löytää jälleen ilon, liikkuminen tuntuu pakkopullan sijaan aidosti hauskalta eikä treenejä enää edes malta jättää väliin.

Kolme naista juoksulenkillä

4 vinkkiä ilon tuomiseksi takaisin treenaamiseen

  • Päätä itse ja ota vastuuta. Motivaatio ja tyytyväisyys ovat korkeimmillaan, kun voit itse päättää, mitä teet, ja otat vastuuta ja ohjaat itse tekemisiäsi. Nimitä itsesi oman harrastuksesi projektipäälliköksi. Mieti myös, ovatko tavoitteesi realistisia ja ovatko ne todella OMIA tavoitteitasi. Ota huomioon käytettävissäsi oleva aika ja mieti, mitä haluat oikeasti saavuttaa – et ole treenistäsi etkä tavoitteistasi tilivelvollinen kuin itsellesi.

  • Olet ehkä kokenutkin, miltä tuntuu innostua jostain asiasta, johon on alun perin ryhtynyt vastentahtoisesti tai hällä väliä -asenteella. Yhtäkkiä toiminnasta tuleekin palkitsevaa ja haluat suoriutua siitä parhaalla mahdollisella tavalla. Aito motivaatio voi syntyä, kun oppimisen ilolle on jätetty tilaa. Jos treenaaminen on vain väline, eli treenaat vain siksi, että haluat olla kaunis, hoikka, vahva tai nopea, motivaatio pian heikkenee. Syvenny siihen mitä teet. Lue valitsemasi treenimuodon vaikutuksista. Kokeile uusia harjoitteita. Panosta tavoitteena asettelussa laatuun, älä määrään, ja anna sijaa myös leikkimielisyydelle.

  • Mieti miksi teet sitä, mitä teet. Lyhyen aikavälin tavoitteet, kuten maratonin juokseminen tai 5 kg:n karistaminen, katoavat, kun ne on saavutettu. Aito sisäinen motivaatio voikin syntyä vain siinä tapauksessa, että treenilläsi on korkeampi päämäärä. Pelkkään turhamaisuuteen perustuvat syyt, kuten laihtuminen tai kiinteytyminen, eivät yleensä kanna kovin pitkälle. Kiinteät pakarat ovat kuitenkin viime kädessä vain kivat olemassa, eivät elintärkeät. Tarkastele harjoitteluasi osana suurempaa kokonaisuutta. Mikä on tärkeää juuri sinulle? Mieti kolme asiaa, jotka haluat saada tai saavuttaa elämässäsi.

  • Etsi itsellesi ryhmä. Yhteisöllisyys on tärkeä osa motivaatiota – haluamme olla muiden ihmisten kanssa ja kuulua ryhmään. Ihminen on laumaeläin, joka keskittyy ja motivoituu paljon paremmin, kun ympärillä on muitakin. Ilmoittaudu treeniryhmään. Ryhmiä on erilaisia: joissakin sama porukka treenaa viikoittain, toisissa ryhmän kokoonpano on löyhempi ja vaihtelee. Joskus tapaamisia on harvoin, ja osa ajasta treenataan yksin. Kokeile myös liikunnan yhdistämistä lomailuun. Markkinoilla on laaja valikoima aktiivilomia ja seikkailumatkoja jooga- ja patikkamatkoista alkaen.

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background