Hiihtotekniikkaa kannattaa hioa

Hyvä hiihtotekniikka on harrastuksen a ja o, sillä silloin käytät mahdollisimman vähän energiaa vauhdin aikaansaamiseen ja sen ylläpitämiseen, mikä säästää voimia ja tekee etenmisestä nautinnollisempaa.

Hiihdossa on kaksi tekniikkaa eli hiihtotyyliä: perinteinen ja vapaa eli luistelutyyli. Lisäksi molemmissa tekniikoissa on monia eri etenemistapoja, kuten perinteisessä vuorohiihto ja tasatyöntö sekä vapaassa perusluistelu ja Wassberg.

Hiihtäessä tärkeää on huomioida myös se, että käyttää oikeaa tekniikkaa oikeassa maastonkohdassa. Jos hiihtotekniikka sopii maastoon, eteneminen helpottuu.

Omasta hiihtotekniikasta kannattaa olla tietoinen. Hiihtotekniikka paranee vain harjoittelemalla – ja tämä koskee niin aloittelijoita kuin kokeneita konkareitakin.

Alta löydät ohjeet kahteen perinteisen hiihdon tekniikkaan.

Vuorohiihto

Perinteisellä tyylillä käytettävä vuorohiihto on kenties luonnollisin ja helpoin tekniikka ottaa haltuun. Vuorohiihtoa käytetään loivissa nousuissa, ja vasta-alkajat voivat käyttää sitä myös tasaisella. Vuorohiihto muistuttaa kävelyä tai juoksua sukset jalassa.

Vuorohiihto muistuttaa kävelytekniikkaa. Alussa jalat ovat rinnakkain, kunnes toinen jalka ponnistaa taakse ja vastakkaisen puolen käsi viedään eteen. Tärkeintä on muistaa riittävästi eteenpäin nojaava asento, pystysuorassa ei kannata yrittää vuorohiihtää, sillä silloin ponnistus jää heikoksi ja suksen liuku liian lyhyeksi. Tuo siis riittävästi painoa liukuvan suksen päälle. Se onnistuu nostamalla lantiota ylös ja eteen.

Pidä liikeradat laajoina. Käsien käytön tulee olla aktiivista ja voimakasta. Kädet ovat lähellä vartaloa.

Vie työntävä käsi niin pitkälle eteen (ei korkealle) kuin pystyt, ei kuitenkaan etummaista jalkaa pidemmälle, sillä silloin eteenpäin pyrkivä liike kärsii.

Ponnistava eli suksella liukuva jalka potkaistaan suoraksi. Keho on lähes suorassa diagonaalilinjassa päästä kantapäähän. Pidä lantio ylhäällä, ettet putoa hiihtämään takamus pitkällä.

Lantion käyttö on vuorohiihdossa avainasemassa. Pidä katse suunnattuna eteenpäin. Pään asento on tärkeä, sillä alaspäin suuntautunut katse ja roikkuva pää hidastavat vauhtia ja vievät hiihtoasentoa väärään suuntaan.

Tasatyöntö

Tasatyöntö on vasta-alkajalle vuorohiihtoa hankalampaa, sillä tekniikka edellyttää ylävartalolta voimaa ja myös tietämystä siitä, missä kohdissa tasatyöntöä kannattaa käyttää. Tasatyöntö sopii tasaiselle ja loiviin alamäkiin. Kun tasatyöntö käy maaston vuoksi raskaaksi, voi siirtyä yksipotkuiseen vuorohiihtoon, joka on tasatyöntöä vuorojaloin tehtävän potkun kera.

Tasatyönnössä sauvat isketään lumeen hieman suksien siteiden etupuolelle kyynärvarret hieman koukussa. Liike alkaa vatsalihaksista. Työnnön aikana myös yläselässä ja käsivarsissa pitää säilyä tiukka pito. Työnnön lopuksi katse seuraa nyrkkejä, ja leuka painuu rintaan, jolloin varmistetaan, että vatsalihakse tukevat työntöä loppuun saakka.

Yksipotkuisessa vuorohiihdossa toisen jalan potku lähtee käsien palautuessa eteen; liikkeet tapahtuvat osin samanaikaisesti. Kiinnitä huomiota rytmiin ja liikkeiden rauhallisuuteen. Tekniikasta riippumatta hiihdossa tärkeitä ovat tasapaino ja keskivartalon hallinta, joten panosta näihin, niin saat suksiin ladulla vauhtia!

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background