Tee treenistä vaihtelevaa

Saman reitin juokseminen samaan tahtiin lakkaa ajan mittaan kohentamasta kuntoa.

tiistai 15. syyskuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Jos juokset aina saman matkan samassa ajassa, kuntosi lakkaa kohenemasta ja alkaa pikemminkin laskea.

Lisää tehoa tai matkaa tai mileuiten sekä että. Juoke pari viikon lenkeistä täysillä ja kolmas joka kerta pidempänä.
Hyvä ohjenuora on pidentää pitkää lenkkiä 10 prosenttia viikossa. Isompi pidennys on liian rankka, joten älä liioittele.

Jos et jaksa juosta pitkiä lenkkejä, voit hyvin hyödyntää niihin 5:1-mallia, jossa juokset 5 minuuttia tavallisella vauhdillasi, kävelet 1 minuutin reippaasti ja sitten juokset 5 minuuttia, kävelet 1 minuutin ja niin edelleen. Pienet tauot juoksemisessa helpottavat pitkien matkojen taittamista, koska kävellessä jalat saavat palautua, syke laskee ja mieli ehtii sopeutua uuteen juoksujaksoon.

YLÖS, ULOS JA LENKILLE

Juokset kyllä mielelläsi, mutta tänään vaivaa päänsärky ja eilen oli stressiä, joten lenkki jäi väliin. Mutta huomenna kyllä suuntaat lenkkipolulle - jos ei vain sada.

Jos juoksuharrastuksesi tyssää usein tekosyihin, voimme kenties olla avuksi.

Ensinnäkin: Juokseminen ei ole rangaistus, vaan asia, jota teet omaksi hyväksesi. Väsymys, päänsärky tai stressi eivät katoa sohvalla makaamalla, mutta reipas juoksulenkki raittiissa ilmassa lempimusiikkia kuunnellen voi antaa sinulle aikaa hengähtää ja ladata akkujasi. Juostessa arjen huolet unohtuvat, eikä ajatusten nollaaminen edellytä puolimaratonin mittaista lenkkiä, vaan tunnet vaikutuksen jo lyhyelläkin pyrähdyksellä.

Toiseksi: Kannattaa muistaa, että jos juokset vain kauniilla säällä, et pääse liikkeelle kovin monena päivänä vuodessa. Muista, että huonoa säätä ei olekaan, on vain huonoja varusteita. Nyt saat käytännöllisen ja tyylikkään Craftin treenipaidan sekä 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä hintaan 24,90 euroa.

Kyllä kiitos, juokseminen alkaa taas kiinnostaa!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee