Intervalleja 5 kilometrille

Millaiset intervallit sopivat parhaiten 5 kilometrin vauhdin kasvattamiseen?

Pyramidiintervallit lyhenevät loppua kohden.

Vastaus: Parhaat intervallit ovat sellaisia, että ne tulee juostua. Siksi kannattaa ensisijaisesti juosta intervalleja, jotka kannustavat juoksemaan usein. Tärkeintä on, että hengästyt kunnolla ja olet käyttänyt kaikki voimasi, kun olet juossut kaikki suunnittelemasi intervallit.

Viidelle kilometrille sopivat lyhyehköt pyramidi-intervallit, joissa lihakset rasitetaan äärimmilleen lyhytkestoisesti. Ne kohottavat kuntoa ja lisäävät tehokkaasti lihasten toimintakykyä. Pyramidimalli on hyvä myös siksi, että on mukava ajatella, että rankat intervallit lyhenevät, kun alat väsyä. Juokse pyramidimallin mukaan kerran tai kaksi viikossa.

Pyramidi-intervallit

  • Juokse yhteensä 9 intervallia vaihtelevilla kestoilla.
  • Pidä vauhti mahdollisimman kovana.

  • Kuvan luvut kertovat, montako sekuntia kukin intervalli kestää.

  • Hölkkää minuutti intervallien välillä.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background