10 sydänystävällistä ravitsemusvinkkiä

Verensokeri tasapainoon ja sydämelle hyvä olo. 10 neuvoa.

Avokado-katkarapuleipä
  • Syö vihanneksia, jotka sisältävät hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja,kuten kaalia. Syö juurekset raakoina, tai jos suosit kypsennettyjä juureksia, syö ne kylminä. Lämpiminä ne kohottavat verensokeria nopeasti.
  • Syö enemmän vihanneksia kuin hedelmiä. Myös marjat ovat hyviä valintoja. Syö vain vähän makeita hedelmiä, kuten ananasta, rypäleitä, mangoa ja kuivattuja hedelmiä. Ajoita niiden syöminen pääaterioiden yhteyteen.
  • Rajoita sokerin käyttö minimiin. Tämä koskee myös piilosokeria, jota on esimerkiksi aamiaismuroissa, tuoremehussa ja kaakaojuomissa.
  • Vältä vaaleaa leipää, valkoista pastaa ja riisiä sekä ranskalaisia perunoita. Kylmät keitetyt perunat ja kylmä pasta ovat hieman parempia vaihtoehtoja verensokerin kannalta, sillä jäähtyessä niiden tärkkeolys muuttuu hitaammin imeytyväksi.
  • Syö täysjyvää ja kokojyvää joka päivä. Suosi kauraa, ohraa ja ruista, mutta pidä määrät kohtuullisina. Kokeile myös verensokerille hellempiä vaihtoehtoja, kuten kvinoaa, amaranttia ja tattaria.
  • Syö proteiinia useimmilla aterioilla. Proteiini pitää kylläisenä ja tasapainottaa verensokeria. Kananmuna, kala, äyriäiset, siipikarja, riista ja palkokasvit ovat sydänystävällisempiä valintoja kuin punainen ja esikäsitelty liha.
  • Syö rasvaista kalaa, saksanpähkinöitä, avokadoa sekä kasviöljyjä. Hyvät rasvat hillitsevät verensokerin kohoamista ja suojaavat sydän- ja verisuonitaudeilta.
  • Rajoita eläinrasvan syömistä varsinkin silloin, jos raaski luopua sokerista ja kuoritusta vehnäjauhosta.
  • Etikka auttaa hillitsemään verensokerin nousua aterian jälkeen.
  • Terveelliset välipalat ovat ok, kunhan ne eivät kohota liian nopeasti verensokeria. Hyviä välipaloja ovat esimerkiksi vihannekset ja maapähkinävoi tai skyr marjojen ja kanelin kera.