Hieronta tekee hyvää

Hieronta tekee hyvää erityisesti heti treenin jälkeen ennen kuin lihakset ehtivät jäykistyä.

Kun lihakset huolletaan hieronnalla pian treenin jälkeen, väsyneet lihakset saavat nopeasti hapekasta valtimoverta ja ravintoa, ja kuona-aineet poistuvat tehokkaammin lihaksista.

Varsinaisia revähtymiä, nyrjähdyksiä ja venähdyksiä tai muita vakavampia vammoja ei pidä yrittää kuitata hieromalla tai venyttelemällä. Vakavampien vaurioiden kanssa on mentävä ensin lääkäriin, ja myöhemmin voi hakeutua fysioterapiaan tai urheiluvammoihin perehtyneelle hierojalle. Pienemmistä vahingoista sen sijaan selviää yleensä lepäämällä muutamia päiviä ja aloittamalla liikunnan rauhalliseen tahtiin uudestaan, kun vaiva on parantunut. Pääsääntönä on, että liikunnan voi aloittaa taas, kun kivut ovat poissa.

Seuraavat hierontaotteet on tarkoitettu tehtäväksi paljain käsin. Hieronnassa on olennaista muistaa, että se ei saa tehdä kipeää. Jos hieronta sattuu, lihakset jännittyvät, eikä hieronnasta ole hyötyä.

Hieronnan jälkeen on hyvä juoda runsaasti nestettä, jotta hieronnassa liikkeelle lähteneet kuona-aineet huuhtoutuvat elimistöstä.

1. Pyörivät hierontaliikkeet

Pyörivä venyttävä lihashieronta tehdään kuivalle iholle. Kättä pidetään hieman kuperana ja lihaksia hierotaan kämmenellä mahdollisimman laajoilla pyörivillä liikkeillä niin, että kämmen ei liuu. Kämmen siirretään seuraavaan kohtaan, joka käsitellään samalla tavalla. Venyttävän pyörivin liikkein tapahtuvan hieronnan avulla lihasten säikeet venyvät kaikkiin suuntiin, mikä parantaa nestekiertoa ja vähentää lihasten kireyttä.

2. Taputtelu

Taputtelu tehdään kuivalle iholle. Lihaksia täristetään taputtelemalla niitä rennoilla kämmensyrjillä, ranteilla tai kämmen kupilla. Taputteluhieronta tehostaa veren virtausta ja laajentaa verisuonia, jolloin lihakset saavat tehokkaammin verta ja rasituksesta palautuminen nopeutuu. Taputtelu saa kohdistua ainoastaan lihaksiin, ei niveliin ja luihin.

3. Sively

Tässä tekniikassa ihoa sivellään lihassyiden suuntaisesti ylöspäin suuntautuvilla liikkeillä. Hierottavalle alueelle levitetään hierontaöljyä ja ihoa sivellään rytmisesti rauhallisin liikkein. Sively sopii suurten lihasten, kuten selkä- ja reisilihasten hierontaan. Sively tehostaa lihasten aineenvaihduntaa ja nestekiertoa.

4. Hankaus

Iholle sivellään hierontaöljyä ja lihasta hierotaan peukalolla muiden sormien antaessa tukea lyhyillä napakoilla edestakaisilla lihaksen suuntaisilla liikkeillä. Peukalon otetta hellitetään palautusvaiheessa. Tämän tyyppinen hieronta sopii erityisesti esimerkiksi jalkalihasten paikalliseen hieromiseen, mutta ei nivelille. Hankauksen jälkeen alue on hyvä vielä hieroa sivellen.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background