Ole hyvä rinnoillesi. © Colourbox

Pidä huolta rinnoistasi

7 seikkaa, jotka ovat rinnoille hyväksi

keskiviikko 1. lokakuuta 2014 teksti KUNTO PLUS

20 % Kuntoplus.fi-sivuston kyselyyn vastanneista oli tyytyväisiä rintoihinsa. Kasvoihin tyytyväisiä oli 33 % ja käsiin ja jalkoihin tyytyväisiä 23 %.

Näistä on hyötyä rinnoille

1. Lasten saaminen

Raskaus ja imetys. Mitä kauemmin ja useampia lapsia nainen imettää, sitä pienempi on hänen riskinsä sairastua rintasyöpään. WHO:n mukaan riski pienenee 4,3 prosenttia jokaista 12 kuukauden imetysjaksoa kohti. Siksi WHO suosittelee imetystä, kunnes lapsi on 2-vuotias. Suositus on puolet pidempi kuin virallinen suositus Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.

Pitkän imetysajan suojaavat vaikutukset voivat osittain selittää myös rintasyövän esiintyvyyden eroja kehitysmaiden ja teollistuneiden maiden välillä. Teollisuusmaissa on eniten rekisteröityjä rintasyöpätapauksia ja lyhyimmät imetysajat. Imetykseen vaikuttaa kaksi hormonia: prolaktiini, joka käynnistää maidonerityksen ja oksitosiini, joka saa maidon virtaamaan.

Kun vauva alkaa imeä, viesti välittyy hermosoluja pitkin aivolisäkkeeseen, joka alkaa tuottaa hormoneja. Prolaktiini ja oksitosiini vähentävät estrogeenin ja progesteronin tuotantoa, minkä vuoksi imetys hidastaa kuukautisten alkamista synnytyksen jälkeen.

2. Ei liivejä liian varhain eikä myöhään

Anna rintojen kantaa itsensä - nuorena ja yöllä. Rintaliivien käyttö tulisi aloittaa mahdollisimman myöhään (paitsi jos rinnat ovat todella suuret).

Alle 20-vuotiaiden tyttöjen rintakudos vahvistuu, jos rinnat saavat kannatella itseään, toteaa professori Göran Samsioe Lundin naistenklinikalta. Hän vertaa rintakudoksen elastisuutta kuminauhaan, joka auttaa pitämään rintoja ylhäällä. Liian varhaisesta rintaliivien käytöstä voi olla seurauksena luonnollisen jouston kehityksen häiriintyminen.

Rintaliivejä ei tulisi koskaan käyttää yön aikana, sillä jos rintaliivejä pidetään tauotta, rintakudos ei saa koskaan toimia itse, jolloin kudos alkaa veltostua nopeammin.

Liikunnan aikana on kuitenkin tärkeää käyttää tukevia urheilurintaliivejä, ellei halua rintojensa venyvän. Suuripovisten kannattaa valita urheiluun liivit, joissa on erilliset kupit molemmille rinnoille. Urheilurintaliivien olkainten tulisi olla leveät ja säädettävät. Lue lisää urheluliivien valitsemisesta: Näin valitset urheiluliivit oikein.

3. Huolehdi D-vitamiininsaannista

Laajat kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet selvän yhteyden D-vitamiinin puutteen ja rintasyöpäriskin välillä. Kanadassa ja USA:ssa tehtyjen väestötutkimusten mukaan niillä naisilla, joilla on runsaasti D-vitamiinia veressään, rintasyövän riski on 30 prosenttia pienempi. Joidenkin tutkimusten mukaan D-vitamiini myös alentaa rintasyöpään sairastuneiden kuolleisuutta.

Myös immuunipuolustus on riippuvainen D-vitamiinista. Kööpenhaminan yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa huomattiin, että T-solut, jotka tuhoavat taudinaiheuttajia, eivät voi toimia ilman D-vitamiinia. T-solut tarvitsevat D-vitamiinia jakautumiseen, jotta niillä riittäisi joukkovoimaa kamppailuun haitallista mikrobia vastaan. D-vitamiiniyhteys on aivan uusi löytö, sanoo tutkimusta johtanut professori Carsten Geisler.

D-vitamiinia saa esimerkiksi ruuasta, etupäässä kananmunasta ja kalasta. Suurin osa D-vitamiinista valmistuu kuitenkin ihossa auringon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta. Tämä voi olla yhtenä syynä siihen, miksi rintasyöpä on niin yleinen sairaus pohjoisessa. Täällä auringonsäteet ovat turhan heikkoja talvisaikaan, jotta iho voisi valmistaa riittävästi D-vitamiinia.

4. Liiku

Ylös sohvalta! Fyysinen aktiivisuus on yksi tehokkaimmista keinoista ehkäistä rintasyöpää. Mitä enemmän liikuntaa, sitä parempi suoja, vakuuttaa Maailman syöpätutkimussäätiö.

Liikunta on tärkeää ottaa osaksi arkea jo teini-iästä lähtien. Yhdysvaltalaistutkimusen mukaan naisilla, jotka harrastivat liikuntaa 12–22-vuotiaasta lähtien, oli 23 prosenttia pienempi riski sairastua rintasyöpään.

Liikunnan rintasyöpää ehkäisevää vaikutusta selitetään monin eri tavoin: Yhden selityksen mukaan liikunta voi vaikuttaa elimistöön positiivisesti siten, että naishormoni estrogeenin määrä veressä laskee. Korkea estrogeenitaso lisää rintasyövän riskiä. Liikunta myös auttaa pitämään painon normaalina. Ylipaino on selvä rintasyövän riskitekijä.

Kööpenhaminan yliopistollisessa sairaalassa tehty kokeilu osoitti lisäksi, että jo kohtuullinen fyysinen aktiivisuus parantaa rintasyöpäpotilaiden elämänlaatua ja rintasyövästä selviytymistä.

5. Vältä lisäravintoaineita

Tai ainakin rautalisää.Monivitamiinitablettien sisältämän raudan epäillään lisäävän rintasyvän riskiä. Tukholman karoliinisen instituutin ympäristölääketieteen laitoksen tutkimusryhmä on havainnut, että päivittäin monivitamiinilisää nauttivilla naisilla rintasyövän riski on korkeampi.

Toistaiseksi ei tiedetä onko syynä lisäravintoaineiden käyttö yleensä vai tietyt aineet, kuten rauta, foliinihappo tai sinkki.

6. Syö vihreää

Syö mielin määrin vihreää. Hedelmät ja vihannekset eivät estä syöpää kehittymästä, mutta niistä on etua. Syöpätutkijoiden mukaan vihanneksia ja hedelmiä kannattaa nauttia mahdollisimman paljon.

Runsaasti nestettä, hedelmiä ja vihanneksia ja vihreää teetä joka päivä ovat hyväksi myös iholle.

7. Käytä aurinkosuojaa

Suojaa rintasi palamiselta. Jos oleskelet auringossa keskipäivän ja kello 3 välisenä aikana, suojaa rintasi aurinkovoiteella tai vaatteilla. Aurinko myös veltostuttaa ihoa.

Vakioneuvo

Tupakka pois. Tupakointi lisää syöpäriskia, veltostuttaa ja vanhentaa ihoa. Älä edes aloita. Tai lopeta viimeistään nyt.

Syöpäsäätiön Roosa nauha -kampanja netissä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee