Hanki rauta ruuasta, älä ravintolisistä

Monilla naisilla on taipumusta raudanpuutteeseen. Rautalisien kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä rautaa voi saada myös liikaa.

Laaja, 34 492 naista käsittävä tutkimus osoitti, että helposti imeytyvän hemiraudan liiallinen saanti saattaa lisätä sydän- ja verisuonitautien riskiä. Hemirauta on ravintolisissä käytetty rautatyyppi.

Liiallinen rautapitoisuus saattaa käynnistää elimistössä haitallisia, soluja tuhoavia hapettumisprosesseja. Terveydelle on parasta, jos rautaa saadaan runsaasti ravinnosta, jolloin ei tarvitse turvautua ravintolisiin.

Eläinkunnan tuotteista peräisin oleva rauta imeytyy hyvin. Kasvikunnan erityisiä rautalähteitä ovat esimerkiksi pinaatti, nokkonen ja linssit.

Kannattaa myös tarkkailla, mitä syö ja juo rautapitoisen ruuan kanssa. Runsaasti C-vitamiinia sisältävät ruuat ja joumat edistävät raudan imeytymistä.

LUE MYÖS: Kannattaako monivitamiinia käyttää?

Lähde: American Journal of Clinical Nutrition

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background