Nainen puree piparminttutankoa
© Colourbox

4 tapaa pitää paino hallinnassa joulunakin

Jouluna herkkujen houkutukset ovat vastassa joka puolella, mutta joulukilot voi pitää kurissa muutamalla helpolla konstilla ilman, että makunautinnoista tarvitsee tinkiä.

tiistai 1. joulukuuta 2015 teksti Anna Sjøstrøm

Herkut kuuluvat jouluun, ja aaton perinteistä monille mieluisin on joulupöytään kokoontuminen. Herkuttelusta koituvat joulukilot eivät kuitenkaan ole yhtä mieluinen ilmiö - annamme vinkit jouluherkuista nauttimiseen kiloja kerryttämättä.

Hillitse santsausta

Tehokkain keino pitää energiansaanti kohtuullisena on keskittyä nauttimaan ensimmäisellä annoksella joka suupalasta, ja jättää sitten santsikierrokset väliin. Näin voi välttää myös tuskaisen jouluähkyn. 

Älä jätä aterioita väliin

Vapaalle vaihdettua voivat arjen ruokailurutiinit unohtua. Lomallakin kannattaa kuitenkin syödä kunnon aamiainen ja lounas, jolloin nälkä ei kasva aivan hurjaksi päivälliseen mennessä eikä illalla tule ylensyötyä.


Lähde liikkeelle

Notkuvien joulupöytien jäljiltä olo on usein raskas, eikä lenkille vyöryminen houkuta. Liikkuminen kuitenkin kannattaa, sillä energian kulutuksen lisäksi se virkistää mieltä ja helpottaa oloa. Kaikki liikkuminen on eduksi: lenkin sijasta voi kävellä kauppaan ja takaisin - kauppakassit ovat kätevä lisäpaino.

Panosta seuranpitoon syömisen sijaan

Joulu on toki vuoden ehkä tärkein ruokajuhla, mutta fokusta voi kokeilla siirtää mässäilystä yhdessäoloon. Joulutunnelman luovat kuitenkin loppujen lopuksi ihmiset, joiden kanssa joulupöytä jaetaan.


Nämä ihanat juoksutrikoot pitävät sinut kuivana ja lämpimänä talven kylmillä keleillä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee