Vatsatreeni: sivutaivutukset

Sivutaivutukset ovat vatsan ulkomuodolle yhtä tärkeitä liikkeitä kuin vatsarutistukset.

Ylävartaloa sivulle taivuttavia lihaksia tarvitaan aina tavaroita yhdellä kädellä nostettaessa, ja ne tukevat myös lantiota astutaessa portaalle tai muulle korokkeelle.

A. Sivutaivutukset

Liike

Seiso käsipaino toisessa kädessä ja toinen käsi lantiolla. Taivuta kehoa käsipainon puolelle niin pitkälle kuin pystyt. Älä nojaa eteen- tai taaksepäin.

Taivuta vartaloa toiselle sivulle niin pitkälle kuin kykenet ja palaa takaisin, kunnes käsipaino roikkuu taas mahdollisimman alhaalla.

Tee liike aina vain yhdellä käsipainolla. Kahden käsipainon käyttäminen muuttaa harjoituksen luonteen täysin, sillä silloin painot kumoavat toisensa. Liikkeen tekemisestä kahdella painolla ei ole hyötyä vatsalihaksille.

Harjoituksen hyödyt

Tavallinen sivutaivutus on helppo tehdä, ja liike sallii laajan liikeradan. Vastusta voi muuttaa vaihtamalla käsipainon tarpeen mukaan keveämpään tai raskaampaan.

B. Tuulimyllyt (Windmills tai windmill side bends)

Liike

Tämä harjoitus saattaa olla monille uusi tuttavuus, mutta se on silti taatusti tehokas.

Seiso mukavasti jalat noin hartoiden levyisessä haara-asennossa paino toisessa kädessä. Nosta paino ylös seuraten sitä katseella koko liikkeen ajan.

Taivuta vartaloa hitaasti eteenpäin ja kurkota toisella kädellä alas tavoitteena yltää lattiaan asti pitäen painoa toisella kädellä ylhäällä ja katsetta siihen kiinnittyneenä. Suoristaudu pitäen katse edelleen painossa.

Älä köyristä selkää liikkeen ainana vaan kierrä sitä sivulle niin, että vartaloa sivulle taivuttavat lihakset työskentelevät.

Harjoituksen hyödyt

Liike vaatii paljon kehon vakaudelta ja notkeudelta, joten käytä aluksi vain kevyttä käsipainoa tai muuta taakkaa. Harjoituksen liikerata on myös melko laaja. Tuulimylly sopii hyvin myös kotiharjoitteluun.

Tämän hetken suosituimmat
Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Ennaltaehkäisy

NÄIN helpotat vatsan turvotusta

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 1

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Lisää aiheesta: Litteä vatsa
Litteä vatsa

Litteä vatsa: 6 asiaa, jotka pitää tietää

Litteä vatsa

Kiinteyttä keskivartaloon vain 8 viikossa

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Litteä vatsa

Haaveiletko litteästä vatsasta? Tässä kaksi tehokasta ohjelmaa, joilla pääset alkuun

Litteä vatsa

Vatsalihakset teräskuntoon treeniohjelmallamme

Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 1

Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 6

Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 5

Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 4

Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 3

Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 2

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun