Vatsa litteäksi lantiotreenillä!

No eipä olisi uskonut! Jos haluaa ryhdikkään vartalon ja litteän vatsan, pitääkin venytellä lantiolihaksia. Sivun lopusta löydät linkin treeniohjeisiin.

Jos psoas major on kireä, lantio ja vatsa työntyvät eteen ja ryhti on huono.

Litteä vatsa vaatii säännöllistä vatsalihastreeniä. Se tiedetään. Mutta mikä avuksi, jos ahkera vatsatreenikään ei auta? Ehkä silloin litteän vatsan salaisuus sijaitseekin aivan jossain muualla, nimittäin lantiossa.

Siellä syvällä on piilossa useimmille täysin tuntematon lihas. Latinaksi sen nimi on psoas major, ja se kuuluu lonkankoukistajalihaksiin. Lihas toimii kuin kuminauha, joka pitenee ja lyhenee kävellessä ikään kuin heiluri. Se myös pitää lantion ja selän oikeassa asennossa kävellessä ja seistessä.

Monelle on yllätys, kuinka paljon lonkankoukistajat voivat vaikuttaa keskivartalon asentoon. Jos psoas major -lihas on kireä, se vetää lantiota väärään asentoon, jolloin alavatsa työntyy eteen. Jos lonkankoukistajat ovat lyhentyneet, edes ahkerasti tehdyt vatsarutistukset eivät anna litteää vatsaa.

Ovatko lihaksesi liian kireät?

Lonkankoukistaja eli lannesuoliluulihas (iliopsoas) muodostuu lihaksista psoas major, psoas minor ja liacus.

Voi olla vaikeaa tuntea, ovatko lonkankoukistajat kireät. Nopea vilkaisu peiliin voi kuitenkin antaa käsityksen asiasta. Lonkankoukistajat osallistuvat seisoma-asennon ylläpitämiseen, ja jos lantiosi on notkolla, se voi kertoa lyhentyneestä psoas majorista, sillä silloin kireät lihakset vetävät lantion väärään asentoon. Istumatyö ja sikiöasennossa nukkuminen altistavat lonkankoukistajien ongelmille. Myös juoksijoilla ja hiihtäjillä lonkan koukistajan lyhentyminen on yleistä.

Kokeile fysioterapeutin testiä

Thomas-testi kertoo, jos lonkankoukistajat ovat kireät. Monet fysioterapeutit käyttävät sitä testatessaan asiakkaitaan. Se antaa tuntuman siitä, missä kunnossa lantiolihaksesi ovat. Tietysti testitulokseen vaikuttaa myös se, jos reiden etuosan lihakset ovat kireät.

1. Istuudu pöydän reunalle. Koukista toinen polvi ja ota siitä kiinni molemmin käsin. Laskeudu hitaasti selinmakuulle pitäen koko ajan kiinni polvesta. Laske toinen reisi rauhallisesti alas. Jos reisi ei laskeudu pöytään asti, psoas major -lihaksesi on kireä.

2. Jos reisi laskeutuu pöydälle, kuten kuvassa, on psoas major -lihaksesi rentoutunut ja joustava.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background