Vatsa litteäksi lantiotreenillä!

No eipä olisi uskonut! Jos haluaa ryhdikkään vartalon ja litteän vatsan, pitääkin venytellä lantiolihaksia. Sivun lopusta löydät linkin treeniohjeisiin.

Jos psoas major on kireä, lantio ja vatsa työntyvät eteen ja ryhti on huono.

Litteä vatsa vaatii säännöllistä vatsalihastreeniä. Se tiedetään. Mutta mikä avuksi, jos ahkera vatsatreenikään ei auta? Ehkä silloin litteän vatsan salaisuus sijaitseekin aivan jossain muualla, nimittäin lantiossa.

Siellä syvällä on piilossa useimmille täysin tuntematon lihas. Latinaksi sen nimi on psoas major, ja se kuuluu lonkankoukistajalihaksiin. Lihas toimii kuin kuminauha, joka pitenee ja lyhenee kävellessä ikään kuin heiluri. Se myös pitää lantion ja selän oikeassa asennossa kävellessä ja seistessä.

Monelle on yllätys, kuinka paljon lonkankoukistajat voivat vaikuttaa keskivartalon asentoon. Jos psoas major -lihas on kireä, se vetää lantiota väärään asentoon, jolloin alavatsa työntyy eteen. Jos lonkankoukistajat ovat lyhentyneet, edes ahkerasti tehdyt vatsarutistukset eivät anna litteää vatsaa.

Ovatko lihaksesi liian kireät?

Lonkankoukistaja eli lannesuoliluulihas (iliopsoas) muodostuu lihaksista psoas major, psoas minor ja liacus.

Voi olla vaikeaa tuntea, ovatko lonkankoukistajat kireät. Nopea vilkaisu peiliin voi kuitenkin antaa käsityksen asiasta. Lonkankoukistajat osallistuvat seisoma-asennon ylläpitämiseen, ja jos lantiosi on notkolla, se voi kertoa lyhentyneestä psoas majorista, sillä silloin kireät lihakset vetävät lantion väärään asentoon. Istumatyö ja sikiöasennossa nukkuminen altistavat lonkankoukistajien ongelmille. Myös juoksijoilla ja hiihtäjillä lonkan koukistajan lyhentyminen on yleistä.

Kokeile fysioterapeutin testiä

Thomas-testi kertoo, jos lonkankoukistajat ovat kireät. Monet fysioterapeutit käyttävät sitä testatessaan asiakkaitaan. Se antaa tuntuman siitä, missä kunnossa lantiolihaksesi ovat. Tietysti testitulokseen vaikuttaa myös se, jos reiden etuosan lihakset ovat kireät.

1. Istuudu pöydän reunalle. Koukista toinen polvi ja ota siitä kiinni molemmin käsin. Laskeudu hitaasti selinmakuulle pitäen koko ajan kiinni polvesta. Laske toinen reisi rauhallisesti alas. Jos reisi ei laskeudu pöytään asti, psoas major -lihaksesi on kireä.

2. Jos reisi laskeutuu pöydälle, kuten kuvassa, on psoas major -lihaksesi rentoutunut ja joustava.

Tämän hetken suosituimmat
Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Terveelliset välipalat

Iskeekö ruuanhimo illalla?

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Ravitsemusneuvoja

Sopiiko kaurapuuro illalliseksi?

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Terveelliset välipalat

Taltuta makeanhimo näillä

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Lisää aiheesta: Litteä vatsa
Litteä vatsa

Litteä vatsa: 6 asiaa, jotka pitää tietää

Litteä vatsa

Kiinteyttä keskivartaloon vain 8 viikossa

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Litteä vatsa

Haaveiletko litteästä vatsasta? Tässä kaksi tehokasta ohjelmaa, joilla pääset alkuun

Litteä vatsa

Vatsalihakset teräskuntoon treeniohjelmallamme

Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 1

Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 6

Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 5

Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 4

Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 3

Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 2

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun