Laihdu kaloreita laskematta

Maailman laajin ravitsemustutkimus todistaa: proteiinit ja hitaat hiilihydraatit auttavat hoikistumaan ilman näläntunnetta.

Tutkimus osoittaa: proteiini ja hitaat hiilihydraatit, joiden glykeeminen indeksi on alhainen, pitävät liikakilot parhaiten loitolla.

Kumman valitset: Syöt vähemmän kuin haluaisit ja lasket kaloreita lopun ikääsi? Vai: Syöt itsesi kylläiseksi proteiinista ja hiilihydraateista, jotka pitävät verensokerin tasapainoa yllä kaipaamatta enempiä kaloreita?

Jälkimmäinen vaihtoehto, yhdistelmä proteiinia ja hiilihydraatteja, joiden glykeeminen indeksi (GI) on alhainen, tarjoaa ehdottomasti tehokkaimman tavan laihtua. Tähän johtopäätökseen on päätynyt maailman laajin ravitsemustutkimus Diogenes, jonka tulokset julkaistiin arvostetussa lääketieteellisessä julkaisussa New England Journal of Medicinessä 24.11.2010.

Kööpenhaminan yliopiston biotieteellisen tiedekunnan LIFEn lehtorin tri Thomas Meinert Larsenin ja laitoksen johtajan, professori, LT Arne Astrupin vetämään 6 kk:n mittaiseen tutkimukseen osallistui 772 perhettä 8 Euroopan maasta. Kokeeseen osallistui kaikkiaan 938 aikuista ja 827 lasta.

Aikuiset, jotka söivät runsaasti proteiinia ja hitaita hiilihydraatteja, pysyivät saavuttamassaan painossa. Lisäksi heidän ylipainoiset lapsensa laihtuivat siinä sivussa ilman mitään erityistoimia. Lapset vain söivät samaa ruokaa kuin aikuisetkin. Kun kokeen alussa ylipainoisia oli 46 %, puolen vuoden kuluttua ylipainoisten osuus oli laskenut 39 %:n.

GI eli glykeeminen indeksi kertoo elintarvikkeiden vaikutuksen veren sokeritasoon. Esimerkiksi hitailla hiilihydraateilla, jotka nimensä mukaisesti sulavat hitaasti ja siten vapauttavat glukoosia hitaasti, on alhainen GI-arvo.

Aikuiset, jotka söivät ”päinvastoin” – siis vähän proteiinia ja nopeita hiilihydraatteja, joiden GI-arvo oli korkea, lihoivat keskimäärin 1,67 kg, lisäksi heidän lastensa paino nousi, vaikka perheet saivat ravitsemusneuvontaa koko tutkimuskauden ajan.

KUNTO PLUS todistaa samaa

Tulokset sopivat saumattomasti KUNTO PLUS -lehden ja verkkotoimituksen jo vuosia noudattamaan linjaan. Muutamat järkevät, pienet muutokset ravitsemuksessa voivat vaikuttaa merkittävästi painoon.

Tutkimustulokset myös vahvistavat sen, että verensokerilla on suuri merkitys painonhallintaan ja painon ylläpitämiseen. Tulosten luulisi kääntävän niidenkin ravitsemusasiantuntijoiden pään, jotka ovat tähän asti kivenkovaan väittäneet, ettei verensokerilla ole osaa eikä arpaa painonhallinnassa. Yhdessä runsaan proteiinin nauttimisen kanssa vain viiden pisteen GI-ero vaikuttaa keskimäärin 0,95 kilon verran painoon.

Ravinnon runsas proteiini ja matala glykeeminen indeksi edistävät yksinäänkin painonhallintaa, mutta yhdessä ne tehostavat toistensa vaikutusta, sanoo professori Arne Astrup. Tutkimustulokset osoittavat, että molemmat tekijät vaikuttavat yhtä paljon.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background