Lihaskuntoharjoittelu kannattaa

Jos haluat kiinteytyä, muokata vartaloasi tai kasvattaa lihaksiasi, kuntosali on siihen oikea paikka. Lihaskuntoharjoittelulla on myös muita etuja. Seuraavassa niistä seitsemän.

perjantai 27. marraskuuta 2009 teksti KUNTOPLUS

1. Luusto ja lihakset vahvistuvat

Monipuolinen voimaharjoittelu vahvistaa tuki- ja liikuntaelimistöä. Jos liikkuu vain vähän, 20 ikävuoden jälkeen lihasmassa alkaa vähentyä noin 250 grammaa joka vuosikymmen. Riittävä lihaskunto voi auttaa välttämään luuston haurastumisen ja selkäkivut.

2. Loukkaantumisriski vähenee

Monipuolinen harjoittelu lisää kestävyyttä, jolloin jaksaa pidempään väsymättä. Loukkaantumiset ja tapaturmat johtuvat usein tarkkaamattomuudesta tai väsymyksestä, joten hyvä kunto takaa myös turvallisemman arkipäivän.

3. Energisempi olo

Painoharjoittelu on hyväksi lihaksille, mutta sen huomaa myös laadukkaampina yöunina, parempana ruuansulatuksena ja jännitysten lievittymisenä. Lisäksi se antaa energiaa ja elinvoimaa ja ehkäisee sitä, että jäät rättiväsyneenä television ääreen heti töistä tultuasi.

4. Vahvistaa sydäntä ja keuhkoja


Aerobinen liikunta, joka lisää hapenottokykyä, ja lihaskuntoharjoittelu jaotellaan usein tiukasti omiin karsinoihinsa. Totuus on kuitenkin se, että kaikki kuntoilu, myös voimaharjoittelu, on hyväksi sydän- ja verenkiertoelimistölle. Punttisalillakin voi sitä paitsi harjoitella aerobisesti, esim. juoksumatolla tai stepperillä eli porraslaitteella. Laitteilla voi myös tarkkailla sykettään ja pitää sen toivotulla tasolla. Kun syke pidetään kohtuullisella tasolla, harjoittelu on tehokasta mutta ei uuvuttavaa. Sykemittarin avulla on helppo pitää huoli myös siitä, ettei syke laske niin alas, että harjoittelusta ei ole vastaavaa hyötyä.

5. Salilla saa henkilökohtaista ohjausta

Yhä useammassa kuntokeskuksessa työskentelee yksi tai useampia personal trainereitä eli omavalmentajia, joiden avulla harjoittelusta voi saada entistä mielenkiintoisempaa ja tavoitteellisempaa. Omavalmentajat ovat koulutettuja ja ammattitaitoisia. Myös kuntosalien välineet ja laitteet ovat kehittyneet paljon viimeisten kymmenen vuoden aikana. Laitteita voi säätää omien tarpeiden mukaan niin, että harjoitusohjelmasta saa tehokkaan ja yksilöllisen.

6. Itseluottamus lisääntyy

Liikunta lisää uskomattomasti itsetuntoa. Vaikka vaatekoko ei pienenisikään, kuntoilijan tuntee jo kirkkaasta katseesta. Hyvänolontunne näkyy myös koko olemuksessa. Ja mikäpä tekisikään itseluottamukselle parempaa kuin tavoitteiden saavuttaminen?

7. Voit harjotella silloin, kun itse haluat


Kuntosalilla ei tarvitse olla riippuvainen määrätyistä tuntiaikatauluista, sillä kuntokeskukset ovat auki koko päivän, myös iltaisin ja viikonloppuisin. Voit siis kuntoilla silloin, kun itsellesi parhaiten sopii.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Kuinka usein teet ruokaa itse?

KUNTO PLUS suosittelee