Treenaa vatsan vaikeroimatta

Näiden 5 vinkin avulla vältät ikävät vatsanväänteet kesken treenin.

1. Käy WC:ssä ennen treeniä

Tyhjennä suoli ennen treeniä. Liikunta saa suolen sisällön liikkeelle, jolloin vessahätä voi yllättää ikävästi kesken harjoituksen.

Jos vatsaa nipistää tai turvottaa treenatessa, vaikka olisit juuri käynyt vessassa, saatat kärsiä piilevästä ummetuksesta.

2. Vältä ruuansulatusvaivoja aiheuttavia ruokia treenipäivänä

Vatsa menee helposti löysäksi, jos voimakasta tai rasvaista ruokaa ennen treeniä. Kasvisten ja täysjyväviljan sisältämän nestettä sitovan veteen liukenemattoman eli geeliytymättömän kuidun lisääminen ruokavalioon voi auttaa ehkäisemään vatsan menemistä löysäksi, mutta kuitulisääkään ei kannata nauttia juuri ennen treeniä, ettei saa ilmavaivoja.

3. Älä syö juuri ennen treeniä

Edellisestä ruokailusta on hyvä olla vähintään kaksi tuntia. Jos ruoka on vielä vatsalaukussa, treenaamisesta voi tulla paha olo, kun ruoka ölskyy ja painaa mahassa.

Treenin aikana ruoka myös sulaa hitaammin, koska elimistö keskittyy lihasten ravitsemiseen eikä ruuansulatukseen.

4. Vältä hitaasti sulavia ruokia ennen treeniä

Hitaasti sulavat ruuat voivat aiheuttaa närästystä ja röyhtäilyä. Savukala, makkara, papupata ja kaali kannattaa jättää treenin jälkeisiksi nautinnoiksi.

5. Kaasua muodostavat ruuat treenin jälkeen

Ennen treeniä ei kannata syödä kaasua muodostavia ruoka-aineita, sillä ilmavaivat saattavat olla todella kivuliaita. Sipuli, tuore ruisleipä sekä hernekeitto ja kaalit kannattaa syödä vasta sitten, kun on tilaisuus vapaammin päästää paha ilma pois.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background