Näin vältät urheiluvammat

Älä lannistu urheiluvammoista. Näin vältät tavallisimmat vammat ja hoidat jo syntyneitä vammoja.

Hyppääjän polvi

Oireet
Kipu tuntuu polvilumpion etuosassa, joko ylä- tai alareunassa. Luun ja jänteen liitokseen on vähitellen syntynyt kudosvaurio toistuvista hypyistä, rajuista kiihdytyksistä ja jarrutuksista. Vaiva on yleinen esimerkiksi lentopalloilijoilla.

Hoito
Tulehduskipulääke ja lepo, kortisonipistokset (ei missään tapauksessa jännekudokseen). Kroonistuneeseen vaivaan ei auta kuin leikkaus.

Ennaltaehkäisy
Kunnon vaimennus jalkineissa! Hanki uudet kengät riittävän usein, sillä vaimennus kuoleentuu melko nopeasti (kestää 600–1 200 kilometriä kuoksua). Vahvista polvea tukevia lihaksia – vältä kuitenkin syviä kyykkyjä.

Lisätietoa hyppääjän polvesta: Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES:HYPPÄÄJÄN POLVI

Penikkatauti

Oireet
Kipu sääriluun (sisä)reunassa. Syynä voi olla sääriluun liiallinen kuormitus (rasitusosteopatia) tai rasituksesta syntynyt luukalvon tulehdus.

Jos kipu tuntuu säären etuosassa, syynä ovat yleensä liian kovien jalkineiden käyttäminen kovalla alustalla treenaamisessa tai liian pehmeät jalkineet pehmeällä alustalla. Jos kipu tuntuu sisäsyrjällä, kyse on yleensä jalan virheasennosta.

Hoito

Lepo ja tulehduskipulääke, asentovirhettä korjaavat pohjalliset ja oikea vaimennus kenkiin.

Ennaltaehkäisy
Ennaltaehkäisy on paras tapa välttää penikkatauti: rasitusta on lisättävä vähitellen, ei yhtäkkisesti. Lisäksi jalkineissa tulee olla tarkoituksenmukainen vaimennus ja pohjalliset. Ei liian rajua treeniä, lihasten huolellinen lämmittely ja venyttely ennen treeniä sekä riittävä jäähdyttely treenin jälkeen sekä säännöllinen hieronta pitävät penikkataudin loitolla.

Akillesjänteen tulehdus

Oireet

Kun vaiva alkaa, akillesjänne tuntuu jäykältä ja kivuliaalta aamulla. Aluksi kivut yleensä helpottuvat liikkeelle lähdettyä, kun jalkojen lihakset ovat lämpiävät, mutta ajan mittaan kivut muuttuvat pahemmiksi ja liikkuminen lakkaa helpottamasta vaivaa. Pohkeen alaosassa tai nilkan takaosassa tuntuu viiltävää tai pistävää kipua, ja alue saattaa kuumottaa ja turvota.

Akillesjänne rasittuu jalkaterältä voimaa vaativassa liikunnassa, kuten ylämäkijuoksussa. Myös pohkeen ylirasitus- ja jännitystilat voivat saada akillesjänteen tulehtumaan kudosten hapenpuutteen vuoksi.

Hoito

Jännettä kuormittavassa treenaamisessa on pidettävä taukoa, kunnes kipu on kokonaan poissa. Jännettä on venyteltävä, kunnes se toimii normaalisti. Tulehduskipulääkkeet ja kylmähoito sekä kevyet säärten lihaskuntoharjoitukset helpottavat oireita.

Ennaltaehkäisy
Lämmittely ja venyttely, jalan oikean asennon varmistaminen tukipohjallisilla. Riittävän hidas harjoittelun rankkuuden nostaminen on tärkeää, koska kunto ja lihakset kasvavat nopeammin kuin jänteet ja nivelsiteet vahvistuvat!

Juoksijan polvi

Oireet
Polven ulkosyrjällä tuntuva kipu, joka vaivaa erityisesti pitkänmatkanjuoksijoita. Johtuu kireästä it-jänteestä (tractus iliotibialis eli suoliluu-säärijänne), joka alkaa hangata sääriluuhun. Ylipronaatio (nilkan kiertyminen sisäänpäin), jalkojen pituusero, länkisääret ja reisiluun kyhmy eli tavallista ulkonevampi nivelnasta altistavat juoksijan polvelle.

Hoito
It-jänteen, pakaralihasten ja reiden ulkosyrjien venyttely. Ei pitkiä lenkkejä kipeänä, sillä ne kuormittavat jännettä. Kipukohtaan kylmää ja tulehduskipulääkettä kuurina.

Ennaltaehkäisy

It-jänteen, pakaralihasten ja reiden ulkosyrjien venyttely. Jos syynä on pronaatiovirhe, on syytä hankkia oikein tuetut juoksukengät ja tukipohjalliset.

Nyrjähdys

Oireet

Kipu ja turvotus, seuraavana päivänä mustelma.

Hoito
Kolmen k:n sääntö: kylmä, kohoasento ja kompressio (puristusside). Apteekista saa teippisiteitä ja nillkatukia sekä kylmäpakkauksia. Juoksemaan vasta, kun kipu on pois.

Ennaltaehkäisy
Harjoittelu tasapainolaudalla sekä kuntouttaa että ennaltaehkäisee. Sopivat ja oikein tukevat kengät ovat myös tärkeät.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background