Miten 2 tuntia liikuntaa kannattaa jakaa viikolle?

Voin käyttää noin kaksi tuntia viikossa liikuntaan. Kannattaako treenata 15 minuuttia päivässä vai tunti kahdesti viikossa?

Asiantuntijan vastaus

Liikunnan suosituskesto riippuu siitä, mitä liikunnalta haluat. Jos kaipaat parannusta yleiskuntoa, tutkimusten mukaan päivittäinen liikunta on hyväksi verenkierrolle. Pieni liikuntatuokio päivittäin on siis paras yleiskunnolle. Jos taas haluat sekä vaalia terveyttäsi että kohottaa kuntoa, 15 minuuttia ei riitä.

Jotta kunto kohoaisi, syke on nostettava maksimiin ainakin pari kertaa viikossa, eikä se onnistu vartissa. Kestää noin puoli tuntia, kun verryttelee, tekee sykkeen kiivaaksi nostavan liikuntasuorituksen ja lopuksi jäähdyttelee. Tämä tarvitsee kuitenkin tehdä vain kahdesti viikossa.

Näin käytät kaksi tuntia tehokkaimmin

  • 2 x 30 min intervalleja
  • = vähintään puolen tunnin treeni kahtena päivänä viikossa. Saat eniten hyötyä maksimisykkeestä intervalliharjoittelussa. Tee 10 - 20 lyhyttä intervallia, kukin kestoltaan 30 sekuntia, ja pidät niiden välillä lyhyet tauot.
  • 4 x 15 min lihastreeniä
  • = lisäksi neljä kertaa viikossa 15 minuutin lihastreeni keskittyen lihaskorsettiin, jalkoihin ja ylävartaloon tai kävele reipas pikkulenkki tai pyöräile pieni reipas pyrähdys.

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background