Miten 2 tuntia liikuntaa kannattaa jakaa viikolle?

Voin käyttää noin kaksi tuntia viikossa liikuntaan. Kannattaako treenata 15 minuuttia päivässä vai tunti kahdesti viikossa?

Asiantuntijan vastaus

Liikunnan suosituskesto riippuu siitä, mitä liikunnalta haluat. Jos kaipaat parannusta yleiskuntoa, tutkimusten mukaan päivittäinen liikunta on hyväksi verenkierrolle. Pieni liikuntatuokio päivittäin on siis paras yleiskunnolle. Jos taas haluat sekä vaalia terveyttäsi että kohottaa kuntoa, 15 minuuttia ei riitä.

Jotta kunto kohoaisi, syke on nostettava maksimiin ainakin pari kertaa viikossa, eikä se onnistu vartissa. Kestää noin puoli tuntia, kun verryttelee, tekee sykkeen kiivaaksi nostavan liikuntasuorituksen ja lopuksi jäähdyttelee. Tämä tarvitsee kuitenkin tehdä vain kahdesti viikossa.

Näin käytät kaksi tuntia tehokkaimmin

  • 2 x 30 min intervalleja
  • = vähintään puolen tunnin treeni kahtena päivänä viikossa. Saat eniten hyötyä maksimisykkeestä intervalliharjoittelussa. Tee 10 - 20 lyhyttä intervallia, kukin kestoltaan 30 sekuntia, ja pidät niiden välillä lyhyet tauot.
  • 4 x 15 min lihastreeniä
  • = lisäksi neljä kertaa viikossa 15 minuutin lihastreeni keskittyen lihaskorsettiin, jalkoihin ja ylävartaloon tai kävele reipas pikkulenkki tai pyöräile pieni reipas pyrähdys.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background