Kannaattaako lihakset kipeänä treenata?

Treenin jälkeinen lihasarkuus on yleensä harmitonta, mutta joskus se voi olla myös elimistön hälytyssignaali. Lue, milloin kannattaa ottaa painot taas kauniiseen käteen – ja milloin kannattaa jäädä suosiolla sohvannurkkaan.

Nainen pitelee juomapulloa

Anna palaa:

Jos lihakset ovat vain kohtuullisen kipeät eikä liikkuvuudelle ole esteitä, voit hyvin harrastaa liikuntaa. Et vain välttämättä pysty tekemään yhtä monta toistoa kuin yleensä tai jaksa juosta yhtä pitkään. Kuuntele kehoasi ja pidä lepopäivä kahden treenipäivän välissä.

Pidä paussia:

Jos lihakset ovat niin kipeät, että sinun on vaikea kävellä tai nostaa käsiäsi, on parasta pitää lepopäivä. Tauolla elimistö korjaa itseään ja kasvattaa lihaksia, joten vaikka yleinen suositus on vain yksi lepopäivä, saattaa hyvinkin olla, että toisinaan tarvitset kaksikin päivää paussia.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background