Mainos MAINOS Inspos.fi

Vinkkejä jaksamiseen lukion ja muun opiskelun aikana

Yhä useammat opiskelijat ovat nykyään rasittuneita, uupuneita ja yli työllistyneitä. Tämä ilmiö on alkanut ilmetä jopa lukioikäisillä opiskelijoilla, mikä kertoo hyvin paljon koulutuksen vaativuustasosta nykypäivänä.

Young people and education, woman studying for university test

Nuorilla aikuisilla on nykyään suuret paineet menestyä koulussa, mihin vaikuttaa monet eri asiat. Tämä yhdistettynä siihen, että yhä useammat ihmiset ovat huolissaan monista globaaleista asioista on johtanut monien opiskelijoiden uupumiseen. Sen takia on hyvä pitää mielessä erilaiset keinot, joilla tätä uupumista voidaan lievittää.

Löydä juuri sinulle sopivat oppimistavat

Yksi ongelma liittyen sekä lukio- että korkeakoulukoulutuksiin on se, että ne sopivat tietyn tyyppisille oppijoille. Kaikki eivät kuitenkaan opi samalla tavalla, millä voi olla hyvin suuria vaikutuksia opiskelijaan. Siitä syystä on hyvä perehtyä siihen, millä tavalla sinä itse opit parhaiten.

Nykyään opiskelijat voivat käyttää monia verkon työkaluja apunaan oppiakseen paremmin. Sivustot kuten inspos tarjoavat esimerkkejä hyväksytyistä kokeista ja esseistä, jotka voivat auttaa sinua ymmärtämään, miten sinun kannattaa koostaa vastauksesi.

Sen lisäksi voit tietenkin käyttää erilaisia videoita tai audio-ohjelmia oppiaksesi paremmin. Käyttämällä juuri sinulle sopivia oppimistapoja vältät turhan stressin, sillä et yritä pakottaa itseäsi oppimaan tavalla, joka ei ole sinulle luontainen.

Kuntoilu tuo lisää energiaa

Suomalaiset kuluttavat kaikista eniten kahvia koko maailmassa suhteessa väkilukuun. Tämän takia ei ole ollenkaan harvinaista, että sekä lukioiden että korkeakoulujen opiskelijat juovat jo paljon kahvia. Se ei ole kuitenkaan todellakaan ainoa tapa saada hieman tarpeellista lisäenergiaa arkeen.

Lisäämällä kuntoilua arkeesi voit huomata yleisen energiasi lisääntyvät. Tähän käy mikä vain kuntoilu, joka on sinulle mieluista. Itse asiassa on kannatettavaa aloittaa juuri sellainen kuntoilu, mistä pidät. Sillä tavalla sitä on helpompi ylläpitää.

Toinen asia, mikä on hyvä pitää mielessä on se, että kuntoilun ei tarvitse olla kunnon hikijumppaa. Nykyään monet ajattelevat, että kuntosalilla tai eri tunneilla käyminen on ainoa mahdollisuus. Kuitenkin esimerkiksi jooga, uinti tai jopa ulkona kävely riittävät jo hyvin tuomaan hieman lisää energiaa arkeesi.

Stressin hallinta on hyvin tärkeää opintojen ohella

Tietenkin kuntoilu auttaa jo hyvin paljon stressin hallinnassa. Kuitenkin on hyvä pitää mielessä, että stressin hallintaan voi auttaa monet muutkin asiat. Tietenkin aktiviteetit kuten meditaatio ja muu rentoutuminen voi auttaa, mutta ne voivat olla hieman haastavia oppia kunnolla.

Siitä syystä on hyvä idea aloittaa aivan alkeista. Mieti, mikä rentouttaa sinua kunnolla, sillä tämä ei ole kaikille ihmisille sama asia. Sitten sinun tulee vain varmistaa, että järjestät aikaa kyseiselle asialle vähintään kerran viikossa.

Tämä asia voi olla mitä vain ystävien tai perheen kanssa vietetystä ajasta yksin rentoutumiseen. Tärkeintä on se, että asetat puhelimesi pois täksi ajaksi ja keskityt kunnolla siihen mitä teet. Tällä tavalla voit rentoutua kunnolla sen sijaan, että vain harhauttaisit mieltäsi hetkellisesti.

Opintoikäisenä kuuluu pitää myös hauskaa

Opiskelu on tietenkin hyvin tärkeää ja sillä on suuri vaikutus tulevaisuuteesi töiden kannalta. On silti aina hyvä muistaa, että opintojen ohella kuuluu pitää hauskaa. Tämä voi tietenkin olla hieman haastava muistaa päättökokeiden odottaessa nurkan takana, mutta sitä ei kuulu unohtaa kokonaan.

Loppujen lopuksi opinnot voidaan aina tehdä uudestaan tarvittaessa ja nykyään voit suorittaa opintoja vaikka vuosikymmenien jälkeen, eikä kaikki ammatit edes vaadi koulutusta. Kun olet opiskelija, sinulla ei ole vielä muita huolia, jotka tulevat työelämään astuessa. Nauti siis tästä ajasta niin kauan kuin pystyt.

    Newsletter background