Terveyttä auringosta

Aurinkoisella kesäsäällä suomalaisenkaan ei tarvitse kärvistellä D-vitamiininpuutteessa.

Paljon iloa auringosta
Aurinko ei ole mikään mörkö, vaan sen suloiset säteet edistävät terveyttä monin tavoin.

2 KUNTO PLUS -lehteä + juoksusetti vain 6,90 e

Auringon UVB-säteet savat ihon tuottamaan D-vitamiinia, jota elimistö tarvitsee luiden ja hampaiden hyvinvoinnille. D-vitamiini on myös välttämätön kalsium- ja fosforiaineenvaihdunnalle ja se edistää kalsiumin imeytymistä.

Aurinkovitamiini ehkäisee sairauksia

D-vitamiinilla on osoitettu olevan lukuisia terveyttä edistäviä vaikutuksia. Riittävästä D-vitamiininsaannista huolehtiminen auttaa ehkäisemään sydän- ja verisuonitauteja, syöpiä, MS-taudin ja aikustyypin diabeteksen puhkeamista, fibromyalgiaa, reumasairauksia, metabolista oireyhtymää jne.

D-vitamiinin sairauksia ehkäisevä vaikutus perustuu oletettavasti siihen, että se pitää immuunijärjestelmän aisoissa ja estää sitä ylireagoimasta.

Tankkaa D-vitamiinia viisaasti
Auringon UVB-säteet, jotka saavat elimistön valmistamaan D-vitamiinia, ovat niitä samoja, jotka ruskettavat - ja valitettavasti myös saavat ihon palamaan, jos aurinkoa otetaan liikaa.

Pidä mielessäsi suositukset siitä, että keskipäivän kuuminta paahdella kello 12:sta 3:en kannattaa välttää, ja aurinkosuojaa kannattaa käyttää aina, kun oleskelee pidempiä aikoja auringossa.

D-vitamiininsaannin turvamiseen elimistölle riittää 10 minuuttia aamuauringon paistetta kasvoja ja käsiä vastaavalle alueelle. 15 minuutin kokovartaloaltistus tuottaa vaaleaihoisella jopa 250 mikrogrammaa D-vitamiinia.

2 KUNTO PLUS -lehteä + juoksusetti vain 6,90 e

Pidä järki päässä

Liikaa aurinkoa kannattaaa välttää ihosyövän ja ryppyjen takia. Kesällä auringosta saadun D-vitamiinin varasto loppuu noin 1–2 kuukaudessa, joten pimeinä talvikuukausina tarvitaan D-vitamiinilisää, ellei syö suositusten mukaan.

Syömälläkin D-vitamiininsaannista voi nimittäin huolehtia, jos jaksaa syöda riittävästi kalaa ja juo päälle vitaminoitua maitoa. Suomessa D3-vitamiinia lisätään maitoon 0,5 mikrogramma/100 g leviterasvoihin 10 mikrogrammaa/100 g.

Ravinnosta saa riittävästi D-vitamiinia, jos juo puoli litraa vitaminoitua maitoa päivässä ja käyttää vitaminoitua rasvaa leivällä ja syö kalaa ainakin kahdesti viikossa. Sillissä on 11 mikrogrammaa D-vitamiinia ja lohessa peräti 30 mikrogrammaa/100 g.

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background