Ruuan avulla vahvemmat keuhkot

Väärät ruokavalinnat voivat aiheuttaa haittoja keuhkoille. Kroonisilla keuhkosairauksilla on todettu yhteys runsaaseen lihan, suolan ja hiilihydraattien syöntiin.

Suojapanssari

Mikäli vielä ei ole tullut selväksi, että päivittäin tulee syödä kuusi annosta hedelmiä tai kasviksia, nyt on syytä painaa suositus mieleen.

Tapa tuo monia terveydellisiä etuja. Runsas kasvisten ja hedelmien syönti suojaa myös keuhkoja.

Yhdysvalloissa 6000 koehenkilön tutkimuksessa todettiin, että suositeltu määrä pienentää keuhkosyövän riskiä 46 prosenttia. Syyksi mainitaan ruokien sisältämät fytoestrogeenit. Suoja on paras, kun popsitaan monia eri tyyppisiä vihanneksia ja kasviksia.

Myös toisessa, yli 50 000 koehenkilöä käsittäneessä tutkimuksessa tehtiin keuhkoihin liittyvä mielenkiintoinen havainto. Sen mukaan hedelmät ja kasvikset ehkäisevät keuhkosairauksia, joihin liittyy yskää ja sitkeää limaa.

600 grammaa päivässä

6 annosta hedelmiä tai kasviksia päivässä vastaa noin 600 grammaa. Määrän voi syödä tuoreena, pakastettuna, kuivattuna tai säilykkeenä. Antimet voi nauttia sellaisenaan tai osana ateriaa.

  • 1 lasi tuoremehua korvaa yhden annoksen.
  • Perunoita ei lasketa annoksiin mukaan.
  • 1 hedelmäannos (100 g) on esim. 1 omena, puolikas kuivattu hedelmä, 3 mandariinia tai 1 dl tuoreita/pakastemarjoja.
  • 1 kasvisannos (100 g) on esim. 1 porkkana, kurkkua, 1 dl herneitä tai 1 dl kaaliraastetta.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background