Tee eväät!

Miten reissussa saa syötyä terveellisesti?

Minulla on liikkuva työ, mikä tarkoitaa sitä, että syön usein pikaruokaa tai kahviloissa. Miten saisin pidettyä ruokavalioni terveellisenä?

perjantai 10. elokuuta 2012 teksti KUNTO PLUS

Christian Bitz, ravitsemusasiantuntija

Tunnen ongelmasi omasta kokemuksesta. Luennoin ympäri maata, joten olen paljon reissun päällä, ja huoltoasemilta ja junien myyntikärryistä on aika hankala saada terveellistä syötävää.

Paras vaihtoehto on tehdä omat eväät. Silloin saa maukasta ja laadukasta ruokaa, toisin kuin grilleiltä, huoltoasemilta ja pikaruokapaikoista. Kun itse teen eväitä vältän voimakkaita hajuja eli en ota tomaattimakrillia ja marinoituja valkosipuleita evääksi.

Usein eväänäni on täysjyväruisleivästä avokadosta, broilerista ja salaatista tehty täytetty leipä. Toinen suosikkini on paahtopaisti-fenkoli-suolakurkkuleipä. Myös ihan kinkku-juusto-paprikaleivät ovat hyviä. Säilytän eväät sikspäkin kokoisessa kylmälaukussa, niin ne pysyvät raikkaina.

Jos matkapäivä on todella lyhyt tai todella pitkä, otan mukaan välipalaksi manteleita (paahdan ne kuivalla pannulla ja maustan soijakastikkeella), itsetehtyjä myslipatukoita (linkit ohjeisiin sivun lopussa), hedelmiä ja juurespaloja ja jos olen omalla autolla, näkkileipää (julkisiin välineisiin vietäväksi se rouskuu ja murustelee liikaa).

Lisäksi minulla on aina mukanani hyvää, tummaa suklaata piristämään ja makeannälkään. Hyvä tumma suklaa on terveellisyydessä valovuosien päässä kioskien maitosuklaapatukoista.

Nykyisin monesta paikasta saa myös tummia eväsleipiä, eikä enää pelkkiä vehnäisiä metvurstisämpylöitä.

Ruissämpylä ja smoothie käyvät ateriasta tien päällä ollessa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee