Tietyt ravintoaineet auttavat pysymään paremmalla tuulella.

Hyvää tuulta ravinnosta

Mieli pysyy korkealla, kun huolehtii, että aivot saavat oikeaa ravintoa serotoniinintuotannon tueksi.

torstai 21. heinäkuuta 2016 teksti KUNTOPLUS

Olet varmaan huomannut, että pala suklaata lohduttaa saman tien, banaani palauttaa voimat hetkessä ja kupillinen kahvia piristää ja parantaa keskittymiskykyä, kun iltapäivällä alkaa väsyttää. Ravinnolla voi vaikuttaa mielialaan ja tätä ruuan ominaisuutta hyödynnetään päivittäin sen kummemmin asiaa ajattelematta.

Synkkänä maanantaiaamuna mieltä piristämään tarvitaan kuitenkin muutakin kuin pala suklaata. Voit auttaa aivojasi tuntemaan iloa ja mielihyvää huolehtimalla siitä, että ne saavat oikeaa ravintoa.

Toiset hyvän mielen ruoka-aineet kohentavat mielialaa hetkellisesti ja toiset pystyvät pitämään hyvällä tuulella pidempään.

Ruoka ja mieli

Tutkijat ovat entistä vakuuttuneempia siitä, että nauttimamme ruoka vaikuttaa aivoihin ja mielialaan. Ravintoaineiden määrällä on suuri merkitys muistiin, ajattelukykyyn ja siihen, kuinka mukavaksi me tunnemme olomme.

Ilo ja mielihyvä syntyvät aivosolujen välisistä sähköisistä impulsseista. Impulssien kulkuun tarvitaan riittävästi serotoniinia ja dopamiinia, jotka välittävät impulssit edelleen, ja ilosanoma leviää nopeasti kaikkialle aivoihin.

Serotoniinia ja dopamiinia pidetään onnellisuushormoneina. Etenkin serotoniini säätelee mielialaa, ja monet ns. onnellisuuspillerit, kuten Seronil, Prozac ja Cipramil, vaikuttavat juuri lisäämällä aivojen serotoniinimäärää. Tämä puolestaan saa mielialaa kohentavan kemiallisen prosessin toimimaan tehokkaammin.

Terveet aivot pystyvät itsekin tuottamaan serotoniinia, mutta vain silloin, kun ne saavat oikeanlaisia apuaineita. Tällaisia aineita ovat esimerkiksi B-vitamiinit, hiilihydraatit ja seleeni.

Hetkellisesti tai pitkäaikaisesti

Voit kohentaa mielialaasi ruuan avulla kahdella tavalla, hetkellisesti tai pysyvästi. Nopea tapa tekee sinut iloiseksi muutamiksi minuuteiksi, kun kaipaat pikaista virkistystä.

Pysyvämmän hyvän mielen saavuttamiseksi tarvitaan pidempiaikaisia vaikutuksia aivojen kemiaan. Kun aivot saavat oikeita ravintoaineita oikeassa suhteessa, voit pysyä hyvällä tuulella suurimman osan aikaa.

Pikapiristäjät ja pidemmän aikavälin piristyksemn periaatteet esitellään sivun alareunan linkeistä avautuvissa artikkeleissa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee