© iStock

Syö oikein ja laihdu

Syö enemmän proteiinia, vähemmän hiilihydraattia ja valitse terveellisiä rasvoja. Näillä ohjeilla voit laihtua.

maanantai 20. elokuuta 2018 teksti KUNTO PLUS

KUNTO PLUSsan ravitsemusasiantuntija Martin Kreutzer suosittelee seuraavanlaista ravintoaineiden jakaumaa:

  • Terveellisen aterian koostumuksessa on n. 28% rasvaa, 18% proteiinia ja 54% hiilihydraattia.
  • Jos haluaa hoikistua maltilliseen tahtiin tai säilyttää painonsa ennallaan, koostumuksen tulee olla n. 31% rasvaa, 26% proteiinia ja 43% hiilihydraattia.

Jos sen sijaan tähtää melko nopeaan painonpudotukseen, hyvä ravintoaineiden jakauma on n. 33% rasvaa, 30% proteiinia ja 37% hiilihydraattia.

Hiilihydraatit

  • Hiilihydraatteja on laadultaan erilaisia.

KUNTO PLUSsan ohjeissa vältetään pastaa, valkeaa leipää, sokeria ja muita pitkälle jalostettuja hiilihydraatteja. Ne sisältävät runsaasti energiaa, eivät tee kylläiseksi ja saavat verensokerin heilahtelemaan.

KUNTO PLUSsan ohjeissa suositaan kasviksia, täysjyväleipää, linssejä ja tummaa riisiä. Nämä kuuluvat ns. hitaisiin hiilihydraatteihin, jotka pitävät olon pitkään kylläisenä ja verensokerin vakaana.

Proteiini

  • Proteiini vauhdittaa aineenvaihduntaa ja saa rasvan palamaan.
  • Proteiini pitää parhaiten kylläisenä.
  • Proteiini auttaa säilyttämään lihasmassan laihdutuksen aikana.

KUNTO PLUSsan ohjeissa vältetään rasvaisen lihan ja rasvaisten maitotuotteiden proteiinia. Runsas proteiinisisältö ei riitä kumoamaan epäterveellisten rasvojen vaikutusta.

KUNTO PLUSsan ohjeissa suositaan vähärasvaista lihaa ja herkullista kalaa. Niiden proteiini on tehokasta ja rasva terveellistä.

Rasvat

  • Jos tavoitteena on laihtuminen, rasvan määrää on rajoitettava, ja siksi on tärkeää, että valitaan terveellistä, hyvää rasvaa.

KUNTO PLUSsan ohjeissa vältetään tyydyttynyttä rasvaa, jota on maitotuotteissa ja rasvaisessa lihassa. Se on epäterveellistä ja haittaa laihtumista.

KUNTO PLUSsan ohjeissa suositaan pähkinöitä, öljyjä, rasvaista kalaa ja avokadoa. Ne ovat hyviä rasvanlähteitä, joista saa niitä rasvoja, joita keho ei itse tuota. Terveelliset rasvat lihottavat tutkitusti vähemmän kuin epäterveelliset, koska ne edistävät energiankulutusta.

KUNTO PLUS suosittelee

Haluatko hoikistua Martin Kreuzerin periaatteiden mukaisesti? Kokeile Fooddiary.fi-ruokapäiväkirjaa, joka auttaa hoikistumaan järkevästi syömällä ja liikkumalla tasapainoisesti. Fooddiary sopii jokaiselle, haluatpa sitten syödä terveellisemmin, pudottaa muutaman kilon, laihtua reilusti tai pitää painosi pysyvästi terveellisissä lukemissa.

Kokeile Fooddiarya 5 päivän ajan maksutta

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee