Ruoka-ainevalinnoilla voi vaikuttaa!

Vältä näitä, jos haluat litteän vatsan

Litteästä vatsasta haaveilevan kannattaa välttää tai nauttia vain harkiten seuraavia elintarvikkeita.

maanantai 8. joulukuuta 2014 teksti KUNTO PLUS

Vältä

  • Alkoholia ja tyhjiä hiilihydraatteja (sokeri, karkit, limsat, leivonnaiset).
  • Alkoholi ja sokeri sisältävät runsaasti kaloreita. Tutkimukset osoittavat myös, että niiden nauttiminen saa elimistön varastoimaan rasvaa nimenomaan vatsan alueelle.


Vältä

  • Sokerialkoholeja (mm. inositoli, isomalti, ksylitoli, laktitoli, maltitoli, mannitoli ja sorbitoli - esimerkiksi sokerittomissa purukumeissa ja sokerittomissa makeisissa).
  • Sokerialkoholeja elimistön on vaikea sulattaa, joten ne aiheuttavat yleensä ilmavaivoja ja häiritsevät vatsan toimintaa muutenkin.


Karta

  • Gluteenia sisältäviä viljatuotteita (esimerkiksi vehnä ja ruis).
  • Vain harvoilla on keliakia, mutta osa ihmisistä on silti herkkiä gluteenille ja potee esimerkiksi turvotusta syötyään gluteenia sisältäviä ruokia. Jos vatsasi reagoi, rajoita niiden syöntiä.


Karta

  • Maitoa ja muita maitotuotteita (yli 2 g laktoosia/100 g).
  • Maitosokeri eli laktoosi voi suurina määrinä olla vaikeasti sulavaa ja vatsaa ärsyttävää aiheuttaen ilmavaivoja ja ripulia. Ellet saa vaivoja, ei ole syytä huoleen maitotuotteiden takia.


Syö varoen

  • Ruokaa, joka ärsyttää suolistoa.
  • Osalla menee vatsa sekaisin hiilihydraateista, jotka sisältävät runsaasti FODMAP-yhdisteitä. Niitä sisältävät muun muassa tattari, avokado, greippi, vesimeloni, purjosipuli, omena, päärynä, kirsikka ja kuivatut hedelmät.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee