Vältä näitä, jos haluat litteän vatsan

Litteästä vatsasta haaveilevan kannattaa välttää tai nauttia vain harkiten seuraavia elintarvikkeita.

Ruoka-ainevalinnoilla voi vaikuttaa!

© wichmann+bendtsen

Vältä

  • Alkoholia ja tyhjiä hiilihydraatteja (sokeri, karkit, limsat, leivonnaiset).
  • Alkoholi ja sokeri sisältävät runsaasti kaloreita. Tutkimukset osoittavat myös, että niiden nauttiminen saa elimistön varastoimaan rasvaa nimenomaan vatsan alueelle.

Vältä

  • Sokerialkoholeja (mm. inositoli, isomalti, ksylitoli, laktitoli, maltitoli, mannitoli ja sorbitoli - esimerkiksi sokerittomissa purukumeissa ja sokerittomissa makeisissa).
  • Sokerialkoholeja elimistön on vaikea sulattaa, joten ne aiheuttavat yleensä ilmavaivoja ja häiritsevät vatsan toimintaa muutenkin.

Karta

  • Gluteenia sisältäviä viljatuotteita (esimerkiksi vehnä ja ruis).
  • Vain harvoilla on keliakia, mutta osa ihmisistä on silti herkkiä gluteenille ja potee esimerkiksi turvotusta syötyään gluteenia sisältäviä ruokia. Jos vatsasi reagoi, rajoita niiden syöntiä.

Karta

  • Maitoa ja muita maitotuotteita (yli 2 g laktoosia/100 g).
  • Maitosokeri eli laktoosi voi suurina määrinä olla vaikeasti sulavaa ja vatsaa ärsyttävää aiheuttaen ilmavaivoja ja ripulia. Ellet saa vaivoja, ei ole syytä huoleen maitotuotteiden takia.

Syö varoen

  • Ruokaa, joka ärsyttää suolistoa.
  • Osalla menee vatsa sekaisin hiilihydraateista, jotka sisältävät runsaasti FODMAP-yhdisteitä. Niitä sisältävät muun muassa tattari, avokado, greippi, vesimeloni, purjosipuli, omena, päärynä, kirsikka ja kuivatut hedelmät.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background