Nainen nukkuu pää kallellaan
© Colourbox

Nukkuma-asento vaikuttaa terveyteen

Kärsitkö vatsakivuista tai kuorsauksesta? Syynä voi olla nukkuma-asentosi.

tiistai 6. syyskuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Yöunien pituuden lisäksi myös patjan kovuudella tai pehmeydellä on merkitystä. Nukkuma-asento voi nimittäin vaikuttaa terveyteen.

Selällään nukkuvat

Monien asiantuntijoiden mukaan selällään nukkuminen on terveyden kannalta paras vaihtoehto. Silloin selkäranka on parhaassa mahdollisessa asennossa eli täysin suorana, ja ruoansulatuselimistö pääsee myös työskentelemään normaalisti, toisin kuin vatsallaan tai kyljellään nukuttaessa. Riskinä on kuitenkin se, että alat kuorsata.

Vatsallaan nukkuvat

Mahallaan nukkumisessa on sekä etuja että haittoja. Sillä on myös merkitystä, missä asennossa täsmälleen vatsallaan nukutaan. Kasvot kohti tyynyä ja kädet sivuilla ei ole hyvä nukkuma-asento. Mutta myöskään pää sivulle kääntyneenä ei kannata nukkua ainakaan koko yötä, sillä asento voi kipeyttää niskan.

Mahallaan nukkujien kohdalla tärkeintä on se, että aamulla tuntee itsensä levänneeksi eikä niskaan tai selkään satu. Mahallaan nukkuminen voi auttaa lopettamaan kuorsaamisen.

Kyljellään nukkuvat

Kyljellään nukkuvat voivat saada todella hyvät yöunet. Hengitys kulkee nimittäin parhaiten kyljellään nukkuessa, ja tutkijoiden mukaan on olemassa yhteys erityisesti vasemmalla kyljellä nukkumisen ja vähentyneiden vatsakipujen välillä silloin, kun kivut johtuvat ruoansulatusongelmista, närästyksestä tai refluksitaudista.

Ehkä sinua kiinnostaa...