Cooperin testi ja kuntoarvio

torstai 12. marraskuuta 2015

Cooperin testi on yksi parhaista aerobisen kunnon mittareista. Se on todella yksinkertainen tehdä: tarvitsee vain juosta mahdollisimman pitkä matka 12 minuutissa.

Tuloksen perusteella laskettava arvo kertoo kuntotason.

Testaa kuntosi Cooperin testillä

12 minuutissa juostun matkan lisäksi testissä otetaan huomioon ikä ja sukupuoli.

Paras paikka Cooperin testin juoksemiseen on urheilukenttä, mutta myös tie tai muu tasamaasto käy. Matkan saat kätevästi mitattua kirjaamalla juoksemasi reitin Reittisuunnitteluun www.kuntoplus.fi/reittisuunnittelu.

Vertaa laskurin tulosta taulukkoon

Aerobisen suorituskyvyn (VO2max) viitearvot ja niitä vastaavat kuntoluokat (ml/kg/min):

Naiset

Huono Välttävä Keskitaso Hyvä Erinomainen
Ikä 20-29 Alle 29 29-34 35-43 44-48 49 tai yli
Ikä 30-39 Alle 28 28-33 34-41 42-47 48 tai yli
Ikä 40-49 Alle 26 26-31 32-40 41-45 46 tai yli
Ikä 50-65 Alle 22 22-28 29-36 37-41 42 tai yli

Miehet

Heikko Välttävä Keskitaso Hyvä Erinomainen
Ikä 20-29 Alle 39 39-43 44-51 52-56 57 tai yli
Ikä 30-39 Alle 35 35-39 40-47 48-51 52 tai yli
Ikä 40-49 Alle 31 31-35 36-43 44-47 48 tai yli
Ikä 50-65 Alle 26 26-31 32-39 40-43 44 tai yli

Näin selvität Aerobisen suorituskykysi (VO2max) viitearvon ja sitä vastaavan kuntoarvion Cooperin testin avulla:

1. Lämmittele perusteellisesti hölkkäämällä 5 - 10 minuuttia ja venyttelemällä lihakset.
2. Juokse 12 minuutissa mahdollisimman pitkä matka.
3. Mittaa matka.
4. Syötä juoksemasi matka alla olevaan laskuriin. Tuloksena saat kuntotason viitearvon. Katso 
ikääsi ja tulosta vastaava kuntoluokitus miesten tai naisten taulukosta yllä.


Huom! Arvio on ainoastaan suuntaa-antava ja keskimääräinen, eikä siinä ole otettu painoa huomioon.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä on juoksutavoitteesi seuraavan vuoden aikana?


KUNTO PLUS suosittelee