Nainen tekee voimatreeniä
© iStock

Treenaajan tyypillisimmät virheet

Ehkä näistä löytyy syy siihen, miksi tulosta ei tule.

sunnuntai 15. tammikuuta 2017 teksti Anna Sjøstrøm

Tuntuuko, että teet kaiken oikein, mutta tulosta ei silti näy? Ehkä syynä on jokin näistä.

1. Syöt liian vähän

Energiansaannin tiukka rajoittaminen voi tuntua nopealta konstilta karistaa kiloja, mutta erityisen terveellistä se ei ole. Lihaksetkin tarvitsevat ravintoa, ja liian niukka energiansaanti vain syö treenin tehoa eikä anna riittävästi virtaa tehokkaisiin suorituksiin.

2. Arastelet isoja painoja

Monet naiset keskittyvät lihaskestävyystreeniin pienemmillä painoilla siinä pelossa, että isoilla painoilla hauis pullahtaa välittömästi Kippari-Kallen mittoihin ja kaikki naisellisuus on mennyttä. Tämä on kuitenkin turha pelko, sillä isojen lihasten kasvattaminen vaatii todella paljon työtä eikä naiselta käy vain vahingossa.

3. Jumahdat samaan treenirutiiniin

Tuttu  treeniohjelma on mainio juttu silloin, kun se toimii. Jos tulokset tuntuvat kuitenkin junnaavan paikallaan, voi olla hyvä idea laajentaa treenimuotojen repertuaaria monipuolisemmaksi. Esimerkiksi juoksua täydentämään voi lisätä ohjelmaan vaikkapa uintia tai joogaa. Lihaskuntoa treenaavan kannattaa myös muokata saliohjelmaa tarpeen mukaan.

4. Ramppaat vaa'alla

Jos tavoitteena on pudottaa painoa, voi lähtöpainon selvittäminen auttaa seuraamaan edistymistä. Vaaka ei kuitenkaan kerro kuin kehon painon, eikä sen lukemista näy treenin myötä kasvava lihasmassan osuus, kehon kiinteytyminen saati se, miten hyväksi olosi tunnet.

Ehkä sinua kiinnostaa...