Nainen syö kasviksia
© iStock

5 romukoppaan joutavaa uskomusta painonpudotuksesta

Näille väittämille voi viitata kintaalla.

sunnuntai 15. tammikuuta 2017 teksti Anna Sjøstrøm

Painonpudotukseen liittyy jos jonkilaisia sitkeitä uskomuksia ja väitteitä, jotka voi hyvillä mielin nakata romukoppaan. Listasimme viisi väitettä, joita ei ainakaan kannata uskoa.

1. Rasva lihottaa

Rasva ei ole laihduttajan vihollinen numero yksi, ainakaan, jos sen saanti pysyy kohtuullisena. Koko elimistö aivoja myöten tarvitsee hyviä rasvahappoja, joita saadaan esimerkiksi pähkinöistä, avokadosta ja kasviöljyistä.

2. Vettä pitää juoda kaksi litraa päivässä

Riittävä nesteensaanti on toki elintärkeää, ja vettä kannattaa hörpätä aina, kun on jano. Painonpudotuksen kannalta ei kuitenkaan ole tarpeen juoda kahta litraa päivässä.

3. Treeni on nuorison hommia

Moni keski-iän ohittanut saattaa arastella salille ja jumppiin lähtöä, kun ajattelee niiden olevan lähinnä nuorten ja timmien ihmisten juttu. Treenaamisen aloittamiselle ei kuitenkaan ole yläikärajaa, ja liikunnalla on myös myöhemmällä iällä aloitettuna erittäin myönteisiä vaikutuksia hyvinvointiin.

4. Painonpudottaminen on ankeaa ja vaikeaa

Näin tietysti voi olla, mutta vaihtoehtojakin on. Terveellisen ruuan ei tarvitse maistua pahalta ja treenaaminen voi olla hauskaa, kunhan löytää itselleen sopivan lajin. Liian rankka treenaaminen ja tiukka nälkäkuuri sen sijaan eivät ole suositeltavia kenellekään.

5. Treenaamalla laihtuu

Liikunnalla on monia hyviä vaikutuksia: lihakset ja nivelet vahvistuvat, arjessa jaksaminen paranee ja elinaikakin voi pidentyä. Liikunta on mainio tapa tukea painonhallintaa ja -pudotusta, mutta pelkästään liikuntaa lisäämällä on kuitenkin vaikeaa, ellei mahdotonta, pudottaa kovin merkittävästi painoa.

Ehkä sinua kiinnostaa...