Kävellen hoikaksi

Voit hoikistua jopa 5 kiloa 7 reippaalla viikoittaisella kävelylenkillä. Päivittäinen kävely on parasta liikuntaa painonhallintaan.

keskiviikko 20. heinäkuuta 2016 teksti KUNTO PLUS

Jos tavoitteena on pitää kilot kurissa, ei pidä rehkiä liikaa. Kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta? Käveleminen on osoittautunut lukuisissa tutkimuksissa mainioksi painonhallinnan apukeinoksi, sillä kaloreita palaa runsaasti, mutta nälkä ei ylly sellaiseksi, että lenkin jälkeen tulisi ahmittua. Kävely on kuntoilumuoto, joka yllättää tehokkuudellaan.

Kävelylenkki säännöllisesti joka päivä

Yksi reipas kävelylenkki päivässä tekee jo ihmeitä, mutta jos kävelet vielä mahdollisimman paljon esimerkiksi autoilun sijaan, päivän mittaan kertyy kevyesti lisäksi puolisen tuntia arkiliikuntaa.

  • Pidä kävelyyn sopivia kenkiä aina mukana myös työpaikalla, niin voit kävellä esimerkiksi vähän etäämmälle lounaalle tai käydä tauolla kävelyllä.

  • Älä aja autolla aivan ovelle saakka, vaan pysäköi se jonkin matkan päähän työpaikasta tai kaupan parkkipaikan kaukaisimpaan ruutuun, niin saat hyötyliikuntaa.

  • Kulje kävellen aina, kun etäisyys vain sallii. Kokeile myös pidempää, mutta kauniimpaa reittiä suorimman ja nopeimman reitin sijaan.

  • Valitse aina portaat ennemmin kuin hissi tai rullaportaat.


Mikä on kävelyn salaisuus?


Käveylenkille on helppo lähteä

Käveleminen on tutkitusti kaikkein tehokkainta laihdutusliikuntaa, sillä kävelylenkki ei jää kovin helposti väliin. Juoksulenkki tai kuntosalille lähteminen voi tuntua kiireen keskellä mahdottomalta ajatukselta, mutta useimmat jaksavat lähteä kiireessäkin kävelylle.

Stressi lievittyy

Laihduttaminen on miltei mahdotonta, kun stressitaso on korkea. Stressihormonien suuri määrä haittaa monin tavoin painonpudotusta varsinkin vatsarasvan osalta, mutta jo puolen tunnin kävelylenkki päivittäin auttaa ehkäisemään stressiä.

Kaloreita kuluu


Kävellessä kuluu noin 300 kcal tunnissa, mutta kokonaiskulutus piristyy pidemmäksi ajaksi. Käveleminen vahvistaa varsinkin pakara- ja reisilihaksia, mikä lisää kulutusta levossakin. Perusaineenvaihdunta kuluttaa sitä enemmän kaloreita, mitä suurempi kehon lihasmassa on.

Ruokahalu pysyy kurissa

Kävelylenkki ei ole niin rankkaa liikuntaa, että ruokahalu kasvaisi hallitsemattomaksi. Näin myös päivän energiasaldo pysyy kurissa.

Kävely ei nälätä

Kävelyn tapaisen kevyen liikunnan etuihin kuuluu se, että elimistö käyttää polttoaineenaan ensisijaisesti rasvaa. Rasvavarastojen maltillinen pieneneminen ei rasita kehoa niin paljoa, että verensokerin taso romahtaisi. Siksi elimistö ei lähetä aivoihin viestejä näläntunteesta.

Ankara rasitus tuo sudennälän

Juoksun tapainen rankka kuntoilu pakottaa elimistön käyttämään polttoaineenaan pääosin sokeria. Verensokerin taso laskee niin, että kova nälkä yllättää pian. Verensokerin tason lasku on merkki siitä, että elimistö kaipaa ravintoa.

16 000 askeleella vyötärö hoikaksi

Useimmat ihmiset tietävät jo, että päivän mittaan pitäisi kävellä vähintään 10 000 askelta. Se riittääkin hyvin, jos tavoitteena on terveyden ylläpitäminen. Painon pudottaminen kävelemällä vaatii hieman enemmän. Jokainen askel on plussaa. Askelia ei tarvitse kerätä kokoon pelkästään kävelylenkeillä, sillä päivän saldoa voi kartuttaa olemalla aktiivinen, viemällä vaikka roskapussin ulos tai hakemalla lähikaupasta hedelmiä koko toimiston väelle.

Askelmittari on kätevä ja motivoiva väline, jos askelmääräns haluaa tietää tarkkaan. Tutkimusten mukaan askelmittarin kanssa tulee käveltyä enemmän kuin ilman sitä. Tutki valikoimaa ennen ostopäätöstä, sillä monet mittarit ovat harmillisen epätarkkoja. Noin viidenkymmenen euron hintaiset mittarit ovat yleensä laadukkaita.

Anna Virenhem ja Martin Kreutzer

Ehkä sinua kiinnostaa...