CROSSFIT - kuntoa ennätysajassa

Lihaskunto-, kestävyys- ja notkeusharjoittelun yhdistelmä on äärimmäisen tehokas kuntoilumuoto. Keho vahvistuu ja kiinteytyy hoikaksi ja urheilulliseksi jo kahden viikkotunnin säännöllisen treenin avulla.

maanantai 19. huhtikuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

CrossFit-harjoittelu

Jokaisella treenikerralla tehdään mahdollisimman intensiivisesti yhtä CrossFit-harjoituskokonaisuutta. Harjoituskokonaisuutta toistetaan treenin aikana mahdollisimman lyhyessä ajassa. Kun ei pidä taukoja, syke pysyy koko ajan korkealla.

Ajanotto eli itsensä ja muiden kanssa kilpaileminen on tärkeä osa Crossfit-harjoittelua. Siten kehostaan saa enemmän irti, ja motivaatio pysyy korkealla. Kunto kehittyy nopeasti ja pysyy nousujohteisena jatkossakin, kun itsensä haastaa aina äärimmilleen.

CrossFit vahvistaa kehoa kauttaaltaan, joten harjoittelua ei tarvitse jakaa osiin monien muiden kuntoilumuotojen tapaan. Lihakset vahvistuvat, kestävyyskunto kehittyy ja notkeus paranee.

4 TREENIÄ KEHON VAHVISTAMISEEN KAUTTAALTAAN

Seuraavat neljä CrossFit-harjoituskokonaisuutta yhdistävät lihas- ja kestävyyskuntoharjoittelun. Kolmea ensimmäistä harjoituskokonaisuutta voi tehdä missä itsella parhaiten sopii ja neljättä kuntosalilla.

Tee harjoituskokonaisuudet 2 - 3 kertaa viikossa ottaen aikaa. Kokonaisuuksiin kuuluvien harjoitteiden järjestystä voi vaihdella mielensä mukaan.

Harjoituskokonaisuus 1


400 metrin juoksu, 5 etunojapunnerrusta ja 10 perinteistä jalkakyykkyä

Harjoituskokonaisuus 2


Naruhyppy, vatsarutistukset

Lataa täältä 1. harjoituspäiväkirja (kokonaisuudet 1 ja 2)

Harjoituskokonaisuus 3


Naruhyppy, etunojahypyt (burpee)

Harjoituskokonaisuus 4


500 metriä soutulaitteella, 5 leuanvetoa, 10 etunojapunnerrusta, 15 jalkakyykkyä

Lataa täältä 2. harjoituspäiväkirja (kokonaisuudet 3 ja 4)


Omavalmentaja hioo tekniikat kuntoon

CrossFitin intensiivisyys tekee lajista äärimmäisen tehokkaan. Raskaat harjoitukset täytyy kuitenkin tehdä teknisesti oikein. Vinoon vääntyvä nilkka tai liian notkolle taipuva selkä voivat nopeasti johtaa vammoihin.

CrossFit-tunneille osallistuvat huomaavat heti, että ohjaaja käyttää paljon aikaa tekniikan hiomiseen. Itsenäisesti harjoittelevien kannattaa harkita omavalmentajan hankkimistä. Omavalmentaja osaa opettaa oikeat tekniikat ja korjata asentovirheet.

Ehkä sinua kiinnostaa...