Nainen kävelee portaita ylös
© iStock

4 tapaa lisätä energiankulutusta - eikä näihin tarvita kuntosalia

Etkö jaksa innostua kuntosalilla puurtamisesta? Ei hätää! Kalorien polttaminen sujuu myös muilla keinoin.

torstai 8. joulukuuta 2016 teksti Anna Sjøstrøm

Joskus matka kuntosalille voi tuntua liian pitkältä. Se ei silti ole mikään syy antaa kehon repsahtaa. Alta löydät neljä vinkkiä, joilla varmistat tehokkaan energiankulutuksen myös ilman kuntosalia.

Aloita päivä aktiivisesti

Käynnistä energiankulutus jo ennen kuin olet nauttinut päivän ensimmäisen aterian. Tee pieni juoksulenkki, tee harjoitteita kotona tai kävele reipas lenkki raittiissa ulkoilmassa. Näin enegiankulutus käynnistyy heti aamusta.

Lisää liikuntaa taukoihin

Käytä esimerkiksi työpaikan kahvitauot hyväksesi ja lisää niihin kevyttä liikuntaa. Istuallaan vietettyjen taukojen sijasta voit kuluttaa energiaa vaikka kävelemällä portaita ylös alas. Kymmenessä minuutissa ehtii portaita kävelemällä kuluttaa jopa 100 kilokaloria, joten nouse ylös tuoliltasi!

Lyhyt on tyhjää parempi

Jos sekä aika että motivaatio ovat kortilla, lyhennä treenin kestoa. Jos treenaat yleensä puoli tuntia, lyhennä se 10 minuuttiin. Mutta silloin joka minuutti on vedettävä täysillä! Hyvä puoli on se, että silloin treeni on ainakin nopeasti ohi!

Nuku riittävästi

Voi kuulostaa uskomattomalta, mutta painoa voi pudottaa myös nukkumalla. Chicagon yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että 8 tuntia yössä nukkuvat pudottivat painoaan 55 prosenttia enemmän kuin 5 tuntia yössä nukkuvat. Yritä siis nukkua riittävästi, ja vältä iltaisin ruudun edessä istumista ja alkoholia, sillä ne voivat häiritä yöunta.


Nyt saat tyylikkään Kari Traa -treenipaidan ja neljä numeroa KUNTO PLUS -lehteä hintaan 24,90 €. 

Ehkä sinua kiinnostaa...