Nainen lankuttaa
© iStock

4 tyypillistä virhettä lankussa

Luulet varmasti tekeväsi lankkuharjoitteen oikein, mutta olisiko siinä sittenkin korjaamisen varaa?

keskiviikko 15. helmikuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Itse asiassa lankkuharjoitteen tekeminen täysin oikein ei ole mitenkään helppoa. Lisäksi siitä on olemassa vaikka minkälaisia variaatioita. Katso, mitkä ovat 4 tavallisinta lankutusvirhettä.

1. Selkä ei ole suorana

Selän pitäminen suorana lankussa on äärettömän tärkeää. Jos annat selän painua notkolle, harjoitteesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Yritä pitää lantio ylhäällä niin, ettei se ala painua kohti alustaa. Lantion tulisi olla samalla korkeudella hartioiden kanssa. Lantion oikean asennon löytää vain treenaamalla, mutta kun se kerran löytyy, se on helpompi pitää myös tulevaisuudessa.

2. Paino ei ole tasaisesti molemmilla käsillä

Sivulankussa pidetään vain yksi käsi kerrallaan alustassa, mutta tavallisessa lankussa on tärkeää pitää molemmat kädet tukevasti alustassa koko harjoitteen ajan. Joskus kädet eivät pysy samassa linjassa tai paino ei ole jakautunut tasaisesti molemmille käsille, jolloin asennosta tulee toispuoleinen ja koko keho kallistuu vinoon.

Kuinka kauan lankussa kannattaa olla?

3. Pää roikkuu

Päätä on tärkeää kannatella koko harjoitteen ajan napakasti selän jatkeena. Pää ei saa siis roikkua lankussa alaspäin mutta toisaalta myös ylöspäin katsomista tulee välttää. Pidä katse lattiassa noin metri itsestäsi eteenpäin. Silloin niska on suorana ja pää luontevasti selän jatkeena.

4. Kädet ovat koukussa

Käsien pitäminen koukussa on ehkä kaikkein tyypillisin virhe lankkuversiossa, jossa vain kämmenet ovat maassa. Käsivarsien pitäminen suorassa koko harjoitteen ajan voi tuntua vaikealta, mutta silti niitä ei saisi taivuttaa kuin sen verran, että kyynärpäät eivät ole yliojennuksessa. Pidä siis kädet suorina, niska suorana ja vatsa- ja selkälihakset jännityksessä koko liikkeen ajan. Jos teet lankun kyynärpäät alustassa, käsien asento ei yleensä ole suuri ongelma.

Aloita treenaaminen vauhdikkaasti uudessa Kari Traa -treenisetissä. Tilaa setti erikoishintaan KUNTO PLUS -lehden kanssa. 


Ehkä sinua kiinnostaa...