Valkoiset lenkkitossut
© iStock

7 hyvää syytä lähteä kävelylenkille

Säännöllinen kävely tekee hyvää monella tavalla.

maanantai 12. joulukuuta 2016 teksti Anna Sjøstrøm

1. Mieliala nousee

Harvaa kiukuttaa kävelylenkin jälkeen, vaikka mieli olisi ollut synkkä liikkeelle lähtiessä. Tutkimusten mukaan säännölliset kävelylenkit voivat lievittää masennusta yhtä tehokkaasti kuin lääkkeet.

2. Stressi lievittyy

Säännöllisesti kävelevät ovat todennäköisesti vähemmän stressaantuneita, sillä liikunta vaikuttaa elimistön stressinsäätelyjärjestelmiin. Etenkin luonnossa liikkuminen auttaa mm. laskemaan verenpainetta.

3. Ajatukset selkiintyvät

Raittiissa ilmassa liikkuminen virkistää myös mieltä, ja kävelylenkin aikana voivat myös solmuun menneet ajatukset oieta ja pulmiin löytyä ratkaisu. 

4. Luovuus kukoistaa

Kävely voi edistää ongelmien ratkaisun lisäksi tutkitusti myös luovuutta, kun ajatukset pääsevät virtamaan vapaasti.

5. Luut vahvistuvat

Oxfordin yliopiston tutkimuksen mukaan säännöllisesti liikkuvilla on vahvemmat luut kuin liikunnan karttajilla. Erityisesti lajit, joissa luustoon kohdistuu tärähdyksiä, ovat mainioita luiden vahvistamiseen. Ota siis kävelylenkillä välillä vaikkapa muutama sivuloikka!

6. Keskittymiskyky paranee

Työmatkat kannattaisi tehdä mahdollisuuksien mukaan kävellen tai pyöräillen. Kävely ja pyöräily töihin auttaa nimittäin tutkitusti keskittymään paremmin työpäivän aikana.

7. Ystävyys lujittuu

Kävelylenkki ystävän kanssa tarjoaa terveyshyötyjen lisäksi myös mahdollisuuden pysyä ajantasalla toisen kuulumisista ja vahvistaa luiden lisäksi ystävyyttä.

Hyvännäköinen Kari Traa -treenipaita ja 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä 24,90 €

Ehkä sinua kiinnostaa...