Nukkuva nainen

Hyvät yöunet ovat mielialan ja terveyden kannalta elintärkeät.

© iStock

Nopean nukahtamisen niksit

Viiden helpon vinkin avulla pääset Höyhensaarille viipymättä!

tiistai 7. maaliskuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Makaatko usein sängyssä ja yrität epätoivoisesti nukahtaa mutta päässä pyörii vain se, miten pian herätyskello taas soi?

Pulmaan on useita apukeinoja - ja voit unohtaa lämpimän maidon ja lampaiden laskemisen! Paremmat yöunet eivät nimittäin edellytä mitään ihmekonsteja.

1. Pää tyhjäksi joogalla

Teetpä sitten mitä jooga-asanaa hyvänsä ennen yöunia, ne kaikki auttavat tyhjentämään pään turhista ajatuksista, ja myös stressihormonin määrä elimistössä laskee. Se auttaa nukahtamaan kaikessa rauhassa.

Täältä löydät rentouttavia jooga-ohjelmia.

2. Unohda lisäpeitto

Nukkuessa ei saa olla liian kylmä mutta ei toisaalta liian lämminkään. Vaikka peittojen alle hautautuminen voi tuntua ihanalta, viisaampaa on unohtaa lisäpeitot ja käyttää vain yhtä hyvää täkkiä. 

3. Tukea tyynystä

Yöunien laadun kannalta on tärkeää, että tyyny tukee niskaa ja päätä oikealla tavalla. Muuten heräät levottoman yön jälkeen uuteen aamuun niska jäykkänä tai jopa päänsäryn kera. Vääränlainen tyyny voi siis jopa heikentää yöunia merkittävästi.

4. Laatu ennen kaikkea

Yrität ehkä korvata edellisen yön huonot unet menemällä aikaisin nukkumaan. Mutta se on hyödytöntä, jos uni ei tule niin aikaisin. Jos et onnistu nukahtamaan, nouse ylös sängystä ja tee jotain muuta. Jos jäät sänkyyn pyörimään unettomana, alat yhdistää sängyn unettomuuteen, mikä pahentaa ongelmaa.

5. Herää varhain ja lähde treeneihin

Huonosti nukutun yön jälkeen voi olla houkuttelevaa jäädä aamulla sänkyyn torkkumaan. Mutta jos heräät aikaisin ja lähdet treenaamaan, saat takuulla illalla helpommin unta kuin jos treenaisit ilta-aikaan.

Lähde: huffingtonpost.com  

Ehkä sinua kiinnostaa...