Nainen istuu sängyssä ja haukottelee
© Colourbox

Näin vältät yöllisen heräilyn

Oletko niitä ihmisiä, jotka heräilevät usein keskellä yötä? Jos haluat tietää keskeytyksettömien yöunien salaisuuden, lue eteenpäin!

maanantai 18. huhtikuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Vaikka olisikin niin väsynyt, että on unessa, ennen kuin pää osuu tyynyyn, voi silti herätä monta kertaa yön aikana. On aivan normaalia, että unen laatu vaihtelee yön aikana syvästä unesta kevyempään.

Ongelmia aiheuttaa kuitenkin se, jos herää keskellä yötä eikä pääse enää takaisin uneen. Seurauksena voi olla väsynyt ja voimaton olo seuraavana päivänä.

Hieno Active Fit -juoksutakki + 3 nroa KUNTO PLUS -lehteä VAIN 16,90 € Napsauta tästä >>

Nämä kolme asiaa vaikuttavat uneen:

Stressi heikentää unen laatua.

Tämä tieto yllättää tuskin ketään, mutta jos on huolehtivaa ja murehtivaa tyyppiä, kannattaa tehdä lista päässä pyörivistä asioista vaikka seuraavan viikon ajalle. Se on helppo ja käytännöllinen tapa rauhoittaa mieltä ja auttaa myös nukahtamisessa.

Alkoholi saa alkuun olon tuntumaan väsyneeltä.

Todellisuudessa alkoholi stressaa elimistöä, mikä taas vaikeuttaa syvään uneen vaipumista. Siksi kannattaa välttää alkoholia ennen nukahtamista, ja varsinkin jos haluaa olla seuraavana päivänä skarppi, yömyssy kannattaa jättää väliin! Jopa lasillinen olutta tai viiniä vaikuttaa uneen enemmän kuin luulisi.

Tablettien ja älypuhelimien näytön sininen valo ei tee hyvää unen laadulle.

Ei ole mikään uusia asia, että näyttöjen sininen valo stimuloi aivoja ja heikentää unihormoni melatoniinin tuotantoa. Jos siis herää keskellä yötä ja alkaa näprätä puhelintaan, uneen pääseminen sen jälkeen voi olla todella vaikeaa.

Ehkä sinua kiinnostaa...