Pikaopas gluteenittomaan ruokavalioon

KUNTO PLUS opastaa gluteenittomiin elintarvikkeisiin.

torstai 18. lokakuuta 2012 teksti KUNTO PLUS

Näitä voit syödä huoletta

 

  • Hedelmät, marjat ja vihannekset tuoreina, pakasteina ja kuivattuina
  • Kananmunat
  • Käsittelemätön liha
  • Käsittelemätön kala
  • Pähkinät ja siemenet
  • Jogurtti, skyr ja muut hapanmaitotuotteet (ilman mysliä)
  • Maito, voi ja kerma
  • Peruna ja bataatti
  • Riisi, tattari, villiriisi, amarantti ja kvinoa
  • Gluteenittomat versiot leivistä, kekseistä, myslistä ja puuroista. Valmistusaineina ovat yleensä maissi-, riisi-, soija- tai kookosjauho, amarantti, durra (sorghum- tai kaffelihirssi), tattari, tapioka (kassava, maniokki), kvinoa, kikherneet (kahviherneet) tai hirssi.
  • Gluteeniton kaura
  • Gluteenittomat jauhot
  • Öljy ja etikka
  • Gluteeniton olut

Gluteeniton verkkoyhteisö www.glu.fi sisältää runsaasti gluteenittomia ohjeita.

Ole tarkkana näiden kanssa

Tarkista tuoteseloste:

  • Makkarat, lihapullat ja muut lihajalosteet, jotka saattavat sisältää jauhoja
  • Einekset, kuten kastikkeet, keitot, pataruuat ja pakasteateriat
  • Pateet ja pasteijat
  • Soijatuotteet (sisältävät usein vehnää)
  • Makeiset (lakritsa, irtokarkit ja täytesuklaat)
  • Energiapatukat ja -juomat (usein vehnästä valmistettua maltodekstriiniä)
  • Jäätelöt ja mehujäät
  • Sokerittomat tuotteet, jotka on makeutettu makeutusaineella (saattaa olla vijapohjaista)
  • Maissihiutaleet ja muut aamiaistuotteet, vaikka ne olisi tehty muusta kuin vehnästä tai rukiista, ellei niissä ole mainintaa "gluteeniton".

 

 Kattava katsaus kalorien kulutukseen digitaalisella apuvälineellä

 

Karta näitä

 

  • Leipä, pasta, pizza, keksit, näkkileipä, puuro ja kakut, jotka on leivottu vehnästä, durumvehnästä, speltistä (yksijyvävehnä), grahamjauhoista, sihtijauhoista, rukiista tai ohrasta, tai jotka sisältävät leseitä, alkioita tai jyviä näistä viljalaaduista.
  • Speltti, ohra ja muut jyvät
  • Nuudelit, elleivät ne ole gluteenittomia.
  • Kuskus
  • Maltaat ja mallastiiviste
  • Olut, ellei se ole tehty hirssistä tai riisistä
  • Sinappi, ketsuppi, valmiit salaatinkastikkeet, liemikuutiot ja paahdettu sipuli

 

Lisää kuitua arjen aterioihin

Ilmiö on tuttu: hedelmiä ja vihanneksia tulee syötyä kovin vähän, koska niiden kuoriminen ja pilkkominen tuntuu työläältä. Mutta jos ne kuorii ja paloittelee valmiiksi vaikka tikuiksi, terveelliset naposteltavat katoavat nopeasti parempiin suihin. Nyt saat 2 numeroa KUNTO PLUS -lehteä ja Cutter & Slicer -laitteen yhteishintaan 12,90 euroa. Sen avulla saat syötyä helposti enemmän hedelmiä ja vihanneksia ja vältät muut epäterveelliset houkutukset.

Cutter & Slicer -pilkkojan avulla pilkot helposti ja nopeasti hedelmiä ja vihanneksia naposteluun sopiviksi paloiksi. Laitteen mukana saat erilaisia teriä, jotka sopivat kaikenlaisten kasvisten pilkkomiseen. Laitteen puhdistus on helppoa: käytön jälkeen voit laittaa laitteen astianpesukoneeseen muiden tiskien mukana.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä on juoksutavoitteesi seuraavan vuoden aikana?


KUNTO PLUS suosittelee