15 vaivaa joita omega-3 voi ehkäistä

...kunhan pidät omega-6-rasvahappojen saannin kurissa.

perjantai 9. huhtikuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

h3SYDÄNVERITULPPA/h3
Sydänveritulpan jälkeen kalaöljy pienentää merkittävästi uuden veritulpan vaaraa. Noin 1 000 mg (yksi tai kaksi kapselia tiivistettä) päivässä puolittaa äkillisen sydänkuoleman riskin auttamalla ehkäisemään rytmihäiriöitä.

h3HUONO VERENKIERTO/h3
Omega-3-kalaöljy ohentaa verta, mikä estää sen paakkuuntumista.

h3KORKEA VERENPAINE/h3
Runsas omega-3-rasvahappojen saanti laajentaa verisuonia ja auttaa alentamaan verenpainetta.

h3VERISUONTEN KALKKEUTUMINEN/h3
Kalaöljy ei laske kolesterolia, mutta ehkäisee verisuonten kalkkeutumista vähentämällä tulehdusta verisuonten sisäpinnalla ja veren paakkuuntumista veritulpaksi.

h3SILMÄNPOHJAN IKÄRAPPEUMA/h3
Silmänpohjan ikärappeuma on yleisin syy yli 65-vuotiaiden näkökyvyn heikkenemiseen. Koska sairautta ei voi parantaa, sitä on ennaltaehkäistävä. Useiden tutkimusten mukaan omega-3-rasvahapot voivat merkittävästi vähentää silmänpohjan ikärappeuman riskiä ja kalaöljyn EPA-rasvahappo ehkäisee verkkokalvon verisuonten sairaalloista uudiskasvua.

h3NIVELKIVUT/h3
Kalaöljy lievittää nivelkipuja ja ehkäisee nivelten jäykkyyttä. Annoksen tulee olla suuri eli rasvaista kalaa pitää syödä joka päivä. Sen voi korvata nauttimallapäivittäin 3 000 mg kalaöljyä ravintolisinä. Kalaöljy on voimakkaasti tulehdusta ehkäisevä aine, ja se saattaa vähentää kihtipotilaiden lääkityksen tarvetta. Kihtilääkkeillä voi olla sivuvaikutuksia ja ne saattavat ärsyttää vatsaa.

h3ALZHEIMERIN TAUTI/h3
20 % aivojen rasvasta on kalaöljyjä. Niistä mm. muodostuu aineita, jotka ehkäisevät dementiaa. Syömällä usein kalaa voi pienentää pelätyn Alzheimerin taudin riskiä. Tämä tauti on yleisin dementian muoto. Suuret kalaöljyannokset voivat ehkäistä Alzheimerin varhaisvaiheen puhkeamista.

h3MASENNUS/h3
Kalaöljyt voivat parantaa mielialaa ja ehkäistä masennusta. Omega-3-rasvahapot voivat suurina annoksina vähentää masennuslääkkeiden tarvetta.

h3SYNNYTYKSEN JÄLKEINEN MASENNUS/h3
Vastasynnyttäneillä äideillä, jotka eivät ole syöneet kalaa raskausaikanaan, on lisääntynyt synnytyksen jälkeisen masennuksen riski.

h3RYPYT JA IHON IKÄÄNTYMINEN/h3
Krooninen tulehdus vanhentaa ja veltostuttaa ihoa, johon tulee ryppyjä. Omega-3-rasvahapot ehkäisevät tulehdusta ja tekevät ihosta sileämmän ja kimmoisamman.

h3PSORIASIS/h3
Psoriasis on ihon tulehdustila, jota omega-3-rasvahapot voivat vähentää ja lievittää. Psoriasiksen oireiden lievittämiseen tarvitaan vähintään 3 000 mg:n annos kalaöljyä päivittäin.

h3ASTMA JA ALLERGIA/h3
Jos raskaana olevalla äidillä on astma ja allergia, hänen kannattaa syödä säännöllisesti kalaa koko raskauden ajan, sillä se voi pienentää lapsen riskiä saada näitä samoja sairauksia. Mitä enemmän kalaa äiti syö, sitä parempi.

h3DIABETES/h3
Useimmilla diabeetikoilla on veressä erittäin paljon triglyseridejä (rasvaa), joka lisää verisuonten kalkkeutumisen ja veritulpan riskiä. Kalaöljyt vähentävät merkittävästi veren triglyseridejä.

h3 KUUKAUTISKIVUT/h3
Kuukautiskivut pysyvät kurissa syömällä säännöllisesti kalaa tai kalaöljykapseleita. Omega-3-rasvahapoista muodostuneet merkkiaineet eivät supista kohtua samalla tavalla kuin omega-6-rasvahapoista muodostuneet merkkiaineet, mikä ehkäisee kivuliaita kramppeja.

h3ENNENAIKAINEN SYNNYTYS/h3
Kun kahden viimeisen raskauskuukauden aikana nautitaan kalaöljyä, raskaus kestää keskimäärin neljä vuorokautta pitempään ja vastasyntyneen lapsen syntymäpaino on sata grammaa suurempi.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...