Iloisen näköinen nainen vaa'alla
© iStock

Miten usein laihduttajan kannattaisi punnita itsensä

Painonpudotusta tavoittelevan kannattaa käydä vaa'alla mieluummin usein kuin harvoin, mutta miten usein on tarpeeksi?

tiistai 14. maaliskuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Jos kiloja on päässyt kertymään jokunen turhan monta, ei  vaaka ole välttämättä tällä erää se ystävistä parhain. Jos tavoitteena on kuitenkin keventyä ja kiinteytyä, kannattaa vaa'an kanssa solmia vähintään aselepo.

Painonpudotuksessa edistymisen seuranta nimittäin kannattaa ja myös motivoi, kun tuloksia alkaa näkyä. Mutta miten tiuhaan vaa'alle pitäisi nousta?

Tutkimuksen mukaan painonpudottajan kannattaisi punnita itsensä mahdollisimman usein, vaikka lähes päivittäin. Mitä harvemmin naiset kävivät vaa'alla, sitä vähemmän kiloja he karistivat. Lähes päivittäin itsensä punninneet sen sijaan sekä pudottivat enemmän painoa että pysyivät myös painonpudotuksen jälkeen tavoitepainossaan.

Parhaat tulokset saatiin, kun vaa'alla käytiin viisi tai kuusi kertaa viikossa. Tiuha punnitseminen voi auttaa painonpudottajan pysymään ruodussa ja välttämään itsensä huijaamisen karikot - vaaka kun kertoo aina kylmän totuuden. Päivittäisestäkään punnituksesta tuskin on haittaa, sillä se voi vain lisätä motivaatiota entisestään sekä pysymään entistä tarkemmin kärryillä siitä, miten laihdutus etenee.

Painonpudotuksessa kannattaa kuitenkin panostaa myös monipuoliseen liikuntaan, ja on hyvä muistaa, että lihaskuntotreenin myötä paino saattaa jopa nousta, vaikka keho vain kiinteytyy. Vaa'an lisäksi kannattaakin edistymistä seurata myös mittanauhan avulla.

Jos haluat punnita itsesi päivittäin, pidä mielessä nämä vinkit:

Käydä vaa'alla aina samaan aikaan päivästä

Näin painon seuranta on varmempaa, kun esimerkiksi äskettäin syödyt ateriat eivät vaikuta lukemiin.

Älä keskity VAIN vaa'an lukemiin

Vaaka kertoo vain sen, paljonko kehosi painaa, mutta ei esimerkiksi sitä, oletko saanut lisää lihasmassaa. Jos treenaat ahkerasti, lihasten kasvu voi näkyä vaa'allakin, sillä lihasmassa on rasvaa painavampaa. 

Ehkä sinua kiinnostaa...